Het belang van een gezonde leefstijl

Gezond eten, voldoende bewegen en bewust leven. Meer en meer mensen houden zich hiermee bezig. Met name in de laatste jaren kiezen relatief veel mensen voor het volgen van een dieet. Dat is op zich ook nodig, aangezien in ons land vrij veel mensen overgewicht hebben.

Recent onderzoek heeft namelijk schrikbarende cijfers laten zien. Het is zo dat ongeveer de helft van alle volwassen Nederlanders overgewicht heeft. Ja, je leest het goed: 1 op de 2 volwassen Nederlanders heeft last van overgewicht. Als deze trend zich door blijft zetten, gaat dit op termijn echt een gevaar vormen voor onze volksgezondheid.

Dit bleek ook duidelijk tijdens de coronapandemie. Mensen met overgewicht liepen gewoonweg meer risico als zij dit virus op zouden lopen. Waarom? Omdat overgewicht schadelijk voor de gezondheid is. Als er dan ook nog een virus overheen komt, kan het logischerwijs té gevaarlijk worden.

Voldoende reden dus om ook een gezonde leefstijl te gaan hanteren. Er zijn echter nog veel meer redenen waarom het aan te raden is om een gezonde leefstijl er op na te houden. Wat deze redenen precies zijn, bespreken wij graag in dit artikel!

Reden 1: overgewicht is schadelijk voor de gezondheid

Zoals we hierboven al aangaven, is overgewicht schadelijk voor de gezondheid. Dit bleek tijdens de coronapandemie, maar is eigenlijk al jarenlang een bekend fenomeen. Op het moment dat je overgewicht hebt, loop je gewoonweg meer risico op verschillende ziekten en aandoeningen.

Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat je last van hart- en vaatziekten krijgt. Ook kun je last van jouw gewrichten gaan krijgen, waardoor je mogelijk niet meer goed ter been bent.

Tijdens bijvoorbeeld een pandemie lopen mensen met overgewicht ook meer risico. Dit komt puur doordat overgewicht eigenlijk niet ‘hoort’. Het menselijk lichaam is niet gebouwd op bijvoorbeeld 20 á 30 kilo overgewicht. Ook als je slechts enkele kilo’s overgewicht hebt, kan dit echter al gevaarlijk voor jouw gezondheid zijn.

Wil je lang, gelukkig en gezond leven? Dan is het aan te raden om zo snel mogelijk een dieet te volgen. Met alleen het volgen van een dieet ben je er echter nog niet. Het is ook aan te raden om ondertussen voldoende te bewegen. Om écht van alle overtollige kilo’s af te kunnen komen, is het zaak om bewegen en gezonde voeding met elkaar te combineren. Deze twee facetten gaan hand in hand met elkaar; je kunt ze dan ook niet los van elkaar zien.

Reden 2: je gaat je een stuk fitter voelen

Als je overgewicht hebt, is eigenlijk elke fysieke inspanning een uitdaging. Je bent namelijk eigenlijk tegen jezelf – en jouw overgewicht – aan het werken. Als je bijvoorbeeld 10 kilo overgewicht hebt, betekent dit dat je altijd 10 kilo met je mee moet dragen. Als je bijvoorbeeld een stuk gaat wandelen of fietsen, merk je dit direct. Je moet gewoonweg meer energie leveren om vooruit te kunnen komen. Op het moment dat je jouw streefgewicht behaald hebt, hoef je deze extra energie niet meer te leveren. Vanaf dat moment gaat het eigenlijk allemaal ‘vanzelf’.

Als je een gezonde leefstijl er op na houdt, ga je je dus een stuk fitter voelen. Je krijgt meer conditie, je krijgt een beter uithoudingsvermogen en je kunt dus meer sportieve uitdagingen aangaan. Ook als je in jouw woning naar de tweede etage loopt, ben je niet direct helemaal bekaf.

Hiermee komen we eigenlijk weer op de hierboven aangehaalde tip: kom echt in beweging. Door dagelijks ongeveer een halfuur in beweging te zijn, weet je jouw lichaam (en geest) een stuk gezonder te maken. Je krijgt meer energie en je weet de vetverbranding te stimuleren. Om uiteindelijk op jouw streefgewicht uit te kunnen komen, is het cruciaal om dagelijks te bewegen.

Reden 3: je gaat je een stuk gelukkiger voelen

De ervaring leert dat veel mensen met overgewicht niet gelukkig zijn. Zij schamen zich bijvoorbeeld voor hun lichaam of moeten voortdurend opboksen tegen bepaalde vooroordelen. Herken jij dit? Heb je op dit moment ook het gevoel dat je niet voor de volle 100% gelukkig bent? Ook dan is het de hoogste tijd om in actie te komen. In actie te komen om je uiteindelijk gelukkig(er) te voelen.

Wil je je echt gelukkiger gaan voelen? Dan is het aan te raden om duidelijke doelen voor jezelf vast te stellen. Zeg bijvoorbeeld het volgende tegen jezelf: binnen 1 maand tijd wil ik 3 kilo afgevallen zijn. Dit klinkt als een behoorlijke uitdaging, maar je hebt in dat geval wel een duidelijk doel. Een duidelijk doel voor ogen waarmee je van de overtollige kilo’s af kunt komen.

Als je dat doel eenmaal vastgesteld hebt, weet je weer waar je elke dag mee bezig bent. Je weet gewoonweg elke dag weer waarom je je in het zweet werkt. En waarom je een strikt dieet aan het volgen bent. Op het moment dat je het gewenste doel behaald hebt, bulk je bovendien van het vertrouwen. Aan de hand van dit vertrouwen kun je ook de toekomstige doelen gaan behalen.

Reden 4: het goede voorbeeld geven

Heb je veel overgewicht en heb je ook kinderen? Het klinkt misschien pijnlijk, maar dan geef je niet het goede voorbeeld aan jouw kinderen. Ons advies is om zo snel mogelijk af te vallen, zodat je ook het goede voorbeeld aan jouw kinderen geeft.

Waarom dit zo belangrijk is? Omdat jouw kinderen hiermee ook de indruk krijgen dat overgewicht echt niet gezond is. Als je wel overgewicht hebt, lijkt dat voor jouw kinderen echter normaal. Dat is een natuurlijke gedachtegang, aangezien ouders voor kinderen altijd het voorbeeld volgen.

Door een gezonde leefstijl te hanteren, geef je het goede voorbeeld aan jouw kinderen. Je laat duidelijk aan hen zien dat het voor hén van belang is om niet al te veel overgewicht te hebben. De kans dat zij daardoor op latere leeftijd overgewicht krijgen, is ook weer een stukje kleiner. Door dit met z’n allen op deze manier te doen, kunnen we voorkomen dat op den duur elke Nederlander last van overgewicht heeft. Zoals we eerder in dit artikel al aangegeven hebben, is dat namelijk een groot gevaar voor de algehele volksgezondheid in ons land.

Reden 5: beter voor het immuunsysteem

Door een gezonde leefstijl er op na te houden, weet je jouw immuunsysteem ook sterk te houden. Hiermee komen we eigenlijk weer uit op het eerst genoemde belang: overgewicht is schadelijk voor de gezondheid. Op het moment dat je géén overgewicht (meer) hebt, kun je jouw immuunsysteem sterk houden. Dit betekent dat je minder vatbaar bent voor bijvoorbeeld een bacterie of een virus.

Door een gezonde leefstijl er op na te houden, is de kans ook kleiner dat je in het ziekenhuis terecht komt. Alleen dat al is voldoende reden om zo snel mogelijk gezond en bewust te leven!

Wat verstaan wij onder een gezonde leefstijl?

Het mag duidelijk zijn: het belang van een gezonde leefstijl is echt ongekend. Maar, wat verstaan wij nou precies onder een gezonde leefstijl? In onze ogen behoren de volgende aspecten tot een gezonde leefstijl:

  • Gezond eten: gezond eten is onwijs belangrijk voor jouw lichaam, jouw lichaamsgewicht en jouw gemoedstoestand. Volg daarom een geschikt dieet en zorg ervoor dat je elke dag gezond eet. Je mag je echt wel eens uitleven, maar je moet proberen zoveel mogelijk gezond te eten. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je op den duur spekkoper.
  • Voldoende bewegen: zoals we eerder al aangegeven hebben, is het advies om dagelijks een half uur te bewegen. Door dagelijks een halfuur te bewegen, weet je onder meer jouw spieren en gewrichten sterk te houden. Ook weet je hiermee de vetverbranding te stimuleren, zodat je uiteindelijk van de overtollige kilo’s af kunt komen.
  • Voldoende slapen: ook is het van belang om elke nacht voldoende te slapen. Experts geven aan dat je eigenlijk elke nacht 8 á 9 uur zou moeten slapen. De ervaring leert echter dat sommige mensen ook al genoeg hebben aan ongeveer 7 uur slaap. Het is hoe dan ook aan te raden om elke nacht zolang mogelijk proberen te slapen. Probeer ook een vast slaappatroon aan te houden, zodat jouw lichaam elke nacht goed uit kan rusten.
  • Alcohol en drugs vermijden: uiteraard is het ook van belang dat je geen alcohol en/of drugs inneemt. Deze verdovende middelen zijn namelijk schadelijk voor jouw gezondheid. Daarbij is het ook nog zo dat alcohol zeker bijdraagt aan overgewicht. Zonder dat je het wellicht doorhebt, zitten er in bijvoorbeeld een biertje behoorlijk veel calorieën. Probeer daarom de alcohol (en ook drugs) gewoonweg links te laten liggen. Dat komt jouw gezondheid alleen maar ten goede.

Zijn wij de enige die dergelijke aspecten scharen onder een gezonde leefstijl? Nee, zeker niet. Ook het RIVM en het Voedingscentrum geven aan dat dit aspecten zijn die horen bij een gezonde leefstijl. Daarnaast is het ook zo dat je op moet passen met koffie.

Met koffie oppassen? Ja, als je teveel cafeïne binnenkrijgt, kan dit ook schadelijk zijn voor jouw gezondheid. Tevens is een flinke hoeveelheid cafeïne van negatieve invloed op jouw nachtrust.

Een geschikt dieet vinden

Al met al zijn wij van mening dat een gezonde leefstijl onwijs belangrijk is. Om deze gezonde leefstijl er op na te houden, zou je een geschikt dieet moeten vinden. Maar, voor welk van de vele diëten kies je dan? Het lastige is dat je tegenwoordig uit heel veel diëten kunt kiezen, waardoor je eigenlijk keuzestress krijgt.

Wij willen je graag op een geweldig dieet wijzen: het koolhydraatarm dieet. Zoals de benaming van dit dieet al doet vermoeden, gaat het bij dit dieet om het binnenkrijgen van zo min mogelijk koolhydraten. Door zo min mogelijk koolhydraten te krijgen, dwing je jouw lichaam eigenlijk om zelf te werken. Normaal gesproken verkrijgt het lichaam alle energie uit de koolhydraten, maar dat is bij dit dieet dus niet mogelijk. Het gevolg hiervan is dat het lichaamsvet verbrand gaat worden, waardoor je van de overtollige kilo’s af kunt komen.

Wil je jezelf nog iets meer uitdagen? Dan kun je ook voor het ketogeen dieet kiezen. Bij dit dieet mag je nog maar 50 gram aan koolhydraten per dag binnenkrijgen. Deze hoeveelheid is eigenlijk verwaarloosbaar, waardoor het op het volgende neerkomt: je krijgt helemaal geen koolhydraten meer binnen.

Een ketogeen dieet brengt absoluut veel voordelen met zich mee. Tegelijkertijd is het ook zo dat een ketogeen dieet vrij heftig is om te volgen. Je kunt namelijk van meerdere bijwerkingen last krijgen. Ons advies is daarom het volgende: ga aan de slag met een koolhydraatarm dieet en maak vervolgens de overstap naar een ketogeen dieet.

Slotwoord

Zo, we zijn aan het einde van dit artikel uitgekomen. Als je dit artikel doorgenomen hebt, heb je vast al door dat het echt belangrijk is om gezond te leven. Ga dus aan de slag met jouw eigen gezonde leefstijl en werk daarmee toe naar een gelukkig en gezond leven. Een gezond leven waarin je ook geen last meer hebt van jouw overgewicht. Niet op fysiek gebied en niet op mentaal gebied. Kom direct in actie en verbaas jezelf; je hebt heel veel in jouw mars!