HomeGezondheidHet nut van regelmatig eten

Het nut van regelmatig eten

Het is misschien wel de meest voorkomende fout die mensen maken tijdens het afval proces. Ze denken dan vaak namelijk snel gewicht te verliezen door het aantal eet momenten op een dag te minderen. Soms beperken ze dit zelfs tot maar een moment per dag, dat is natuurlijk veel te weinig en werkt ook helemaal niet positief op het afvallen.

Toch is het een zeer hardnekkige gedachte en denken heel veel mensen dat hoe minder ze eten hoe beter het is en dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. In tegendeel zelfs, als je veel te weinig eet en niet met regelmaat voeding tot je neemt dan kun je het afval proces zelfs enorm in de weg staan en het tegenovergestelde resultaat bereiken. En dat is natuurlijk precies wat je niet wil.

Veel beter is het dan ook om met regelmaat te eten zodat je verbranding op gang blijft, maar hoe komt het nu dat dit misverstand al zo lang bestaat en ook zo hardnekkig blijft? En nog beter hoe komen we hier weer vanaf? Wat is dan het nut van het regelmatig eten en op welke manier draagt dit bij aan het afval proces op een positieve manier? Dat en meer laten we allemaal in deze blog aan bod komen zodat ook jij na het lezen van deze blog het belang van regelmatige voeding beseft en je dit kunt gebruiken voor een positieve bijdrage aan je afval proces!

Het misverstand van niet eten

Vaak denken mensen als ze af willen vallen dat ze het beste hun doel kunnen behalen door maar zo weinig mogelijk te eten en dat is dan ook precies wat ze doen. Ze gaan enorm minderen en zelfs maaltijden overslaan, uiteindelijk eten ze soms bijna niks en zit het tegen vasten aan. Op deze manier hopen ze dus snel gewicht te verliezen en zo snel mogelijk hun streef gewicht te behalen.

Helaas blijkt dit in de praktijk na een tijdje vaak helemaal niet zo goed te werken. Maar het gekke is dat ondanks dat we dit vaak merken we toch niet van deze gedachte afstappen. In plaats van goed na te gaan denken en wellicht iets meer te gaan eten besluiten we dan dus vaak om nog minder te gaan eten met alle gevolgen van dien.

Uiteindelijk zal dit helaas zeker niet tot het gewenste gewichtsverlies lijden maar enkel voor het tegendeel, zeker op de lange termijn, dat is dan ook meteen een van de redenen dat ze het bijna niet eten enkel vinden zorgen voor een korte termijn effect. Het werkt dus maar even en dat is natuurlijk niet wat je graag zou willen!

Vandaar ook dat het een groot misverstand is rondom eten dat je enkel kunt afvallen als je bijna niet eet. Dit is dus absoluut niet waar, in deze blog laten we je dan ook graag zien op welke manier je wel blijvend gewicht kunt verliezen en waarom een crash dieet dus helemaal geen goed idee is!

Het korte termijn effect

Als je gewicht wil verliezen dan is dit natuurlijk iets wat je graag voor de langere termijn zou willen realiseren. Je zit er natuurlijk niet op te wachten om eerst af te vallen en vervolgens weer heel veel aan te komen. Maar toch als je besluit om heel weinig te eten is dit precies wat er gaat gebeuren. Het enige wat je dan namelijk zal bereiken is een korte termijn effect en op de langere termijn zie je helaas juist dat je aan zal komen in gewicht.

Nu is het wel heel erg mensen eigen om naar de korte termijn te kijken, we willen nu eenmaal graag resultaat en het liefst ook nog eens zo snel mogelijk. Het gevolg daarvan is dat je misschien in eerste instantie best wel wat gewicht verliest maar het daarna vaak weer net zo snel aankomt zo niet nog meer. Dit komt doordat het op de langere termijn natuurlijk helemaal niet vol te houden is om bijna niets te eten. Vandaar ook dat we zeggen dat het enkel een groot korte termijn effect heeft en op de langere termijn dus helemaal niet zo handig is!

Het lange termijn effect

Veel beter is het dus om voor het lange termijn effect te gaan. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat je afvalt en dit ook langere tijd zo kunt houden. Het afvallen zal wellicht wat minder snel gaan maar wel op een manier die je ook langere tijd vol kunt houden.

Je veranderd als het ware je hele levensstijl met het doel deze ook voor langere tijd aan te houden. Op deze manier verlies je dus gewicht maar is het geen tijdelijk iets maar echt een nieuwe gewoonte die je ook echt vol kunt houden. Op de langere termijn zorgt dit dus zelfs voor veel meer gewichtsverlies en dat is natuurlijk helemaal mooi meegenomen!

Het is dus ook veel beter om voor het lange termijn effect te gaan en er op deze manier voor te zorgen dat je afval poging effect heeft. Daarnaast is het ook nog eens veel gezonder voor je want het bijna niets eten heeft nu eenmaal veel nadelige gevolgen voor je gezondheid!

Het nut van regelmatig eten

Ook als je regelmatig eet kun je dus prima afvallen, en op deze manier ga je dus ook voor het lange termijn effect. Ook al lijkt het erop alsof je enkel gewicht kunt verliezen als je bijna niets eet, het tegendeel is waar.

Je valt namelijk af doordat je vet gaat verbranden, heel simpel kun je eigenlijk zelfs stellen dat je afvalt als je meer verbrand dan dat je binnenkrijgt op een dag. Nu is dit natuurlijk heel kost door de bocht maar het is in zekere zin wel waar. Alleen is het wel ok zo dat je verbranding op gang moet blijven, als dit niet het geval is dan val je vaak niet meer af na een tijdje maar zal je lichaam alles vast gaan houden. Op deze manier raakt ook heel je stofwisseling van slag en zie je soms dat mensen al aankomen als ze een appel eten. Hun lichaam staat dan in de zogenaamde spaarstand. En dat is eigenlijk iets wat je te allen tijde wil voorkomen. Als je lichaam namelijk in de spaar stand staat zal je bijna niet meer verbranden en zal je lichaam enkel maar alles vast gaan houden en dat is natuurlijk niet wat je wil! Op deze manier loop je namelijk juist ook het risico om aan te komen in plaats van gewicht te verliezen.

Vandaar dat regelmatig eten dus enorm veel nut heeft. Als je namelijk regelmatig eet dan zorg je ervoor dat je verbranding aan de gang blijft en dit heeft natuurlijk heel veel voordelen, op deze manier verbrand je dus de hele dag door en komt je verbranding dus ook een stuk hoger te liggen en hier heb je uiteindelijk alleen maar enorm veel profijt van!

Het nut van regelmatig eten is dus zeker wel bewezen en heeft dan ook een enorm gunstig effect op je gewichts verlies. Zeker als je graag voor de langere termijn gewicht kwijt wil dan is het enorm gunstig om ervoor te zorgen dat je verbranding goed aan de gang blijft, op deze manier val je dus ook blijvend af.

Eten om af te vallen

Uiteraard is het niet zo dat je dan maar alles kunt eten omdat je verbranding dan lekker op gang blijft en je gewicht zal gaan verliezen, dit is natuurlijk niet realistisch. Als je af wil vallen zal je zeker goed moeten letten op wat je eet en ervoor moeten zorgen dat dit zo gezond mogelijk is.

Een gebalanceerd dieet is dan ook de beste manier, zorg ervoor dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt zodat je lichaam geen tekorten op zal bouwen. Dit zorgt er namelijk ook meteen voor dat je lichaam zo optimaal mogelijk zal blijven werken en dit komt je gezondheid natuurlijk enorm ten goede!

Regelmatig eten is dus zeker wel van grote waarde zeker als je graag gewicht wil verliezen. Val dan ook niet in de valkuil van het weinig tot niets eten op een dag, dit zal er enkel voor zorgen dat je stofwisseling komt plat te liggen en dat je lichaam in de spaarstand gaat staan en dat is nu precies wat je eigenlijk het liefste wil voorkomen. Door je lichaam regelmatig van voedsel te voorzien blijft je verbranding op peil en kun je ook optimaal van je verbranding profiteren.  Op deze manier leer je jouw lichaam dus om aan de slag te blijven en hier heb je heel veel profijt van. Zo verlies je uiteindelijk dus gewicht voor de lange termijn en beland je dus niet in het zogenaamde jo jo effect waar je enorm veel nadelige gevolgen van kunt ervaren.

Kies dus voor een goede en vooral gezonde manier van afvallen waar je langere tijd van kunt profiteren, op deze manier zal het gewichtsverlies blijvend zijn en dat is natuurlijk de bedoeling!

GERELATEERDE ARTIKELEN

Meest Populair