Het is een veelvoorkomend probleem in ons jachtige bestaan: piekeren. Het eindeloos afspelen van gefabriceerde scenario’s in je hoofd totdat je niet eens meer weet of dat wat je (be)denkt, wel realistisch is. Daarnaast neemt het gepieker ook nog eens veel tijd in beslag. Tijd die je beter zou kunnen spenderen, of die je eigenlijk niet eens hebt; dit geldt met name voor mensen die ’s avonds op bed gaan liggen en uren liggen te woelen. Het spreekt natuurlijk voor zich dat dit de nodige complicaties met zich meeneemt, zo ook op het gebied van gezondheid. Gepieker zorgt voor meer stress, aangezien je vooral bezig bent met het nadenken over mogelijke doemscenario’s en andere naargeestige opties. Piekeren zorgt namelijk dikwijls juist voor het vergroten van een reeds bestaand probleem in plaats van er een oplossing voor te vinden, vandaar dat mensen die veel piekeren ook meer stress ervaren. En stress is weer bijzonder slecht voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat je lichaam reserves aan gaat spreken die het eigenlijk helemaal niet nodig heeft, waardoor andere functies op een lager pitje komen te staan. Eigenlijk moet je het zien als een soort noodtoestand; bijzonder onwenselijk dus. Veel beter is het om een manier voor jezelf te vinden om gezond om te kunnen gaan met dagelijkse problemen. Op deze manier creëer je meer rust in je hoofd en zorg je ervoor dat je lichaam in een ontspannen toestand blijft. Hoe? Hierbij een paar tips en ideeën.

Mindfulness voor rust in je hoofd

Mindfulness is eigenlijk niets anders dan een methode om meer in het hier en nu te leven. Dat betekent natuurlijk niet dat het een kant-en-klare oplossing betreft; er is wel degelijk oefening voor nodig om deze ‘staat van zijn’ te bereiken! Maar niet getreurd; het oefenen is op zichzelf erg leuk. In principe gaat het om een soort meditatie waardoor je je steeds meer bewust wordt van alles dat zowel om je heen, als binnenin je gebeurt. Hierdoor leer je sneller eventuele problemen te onderkennen, plus je kunt er beter mee omgaan. Zo is het bijvoorbeeld een erg fijne manier om angsten te lijf te gaan, omdat je stap voor stap leert dat angsten niets anders zijn dan gedachtenspinsels. Piekeren is eigenlijk hetzelfde; iets dat je verzint terwijl het nog niet is gebeurd. Door je hiervan bewust te worden, leer je als het ware omgaan met je eigen brein en meer controle te hebben over wat zich daar zoals afspeelt. Uiteindelijk leidt dit tot meer ruimte en rust in je hoofd.

Sporten voor rust in je hoofd

Een tweede manier van het verkrijgen van meer rust in je hoofd die voor veel mensen positief uitpakt, is sporten. Eigenlijk een hele doeltreffende doch simpele manier. Doordat je intensief met je lichaam bezig bent, is er niet eens ruimte om teveel na te denken. Veel mensen die sporten ervaren ook een soort kalmte, waardoor ze daarna weer een frisse kijk hebben op zaken en daardoor eerder geneigd zijn in oplossingen te denken in plaats van problemen. Fijn pluspunt: het is ook nog eens goed voor je lijf, dubbel positief dus!

Natuur als basis voor rust in je hoofd

Een derde optie is bewust even naar buiten gaan. We leven een groot deel van ons leven binnenshuis, hierdoor kun je op den duur het gevoel krijgen dat de spreekwoordelijke muren op je afkomen. In zekere zin veroorzaakt dit in je hoofd een vergelijkbaar ‘verstikkend’ gevoel en dit kan weer tot gevolg hebben dat je denkpatroon ook beperkt wordt. Door naar buiten te gaan, al is het maar een kwartiertje, gun je jezelf letterlijk en figuurlijk weer lucht en ruimte. Dit werkt vaak verrassend verfrissend en je zult merken, dat je ook in je grijze massa weer ineens ademruimte verkrijgt! En daarmee dus wederom meer rust in je hoofd.

Opruimen voor meer rust in je hoofd

Een hele saaie maar heel erg doeltreffende tip is opruimen. Maakt niet uit wat; je huis, je kantoor, je auto; opruimen werkt altijd. Waarom? Omdat je letterlijk ruimte aan het creëren bent. Dit kun je eigenlijk ook direct al voelen in je hoofd; door het opruimen en weggooien van spullen en rommel ontstaat er automatisch meer rust in je hoofd doordat je externe wereld ook rustiger wordt. En hoewel het niet altijd even leuk is om mee te beginnen, wordt het vanzelf makkelijker zodra je de positieve effecten ervan begint te voelen.

Deze tips zouden je een heel eind op weg moeten helpen om meer rust en ruimte in je hoofd te creëren. Mocht je merken dat het piekeren echter bijzonder vaak gebeurt, dan is het raadzaam de hulp van een specialist in te schakelen, bijvoorbeeld een cognitieve gedragstherapeut. Zo iemand kan zelfs in de moeilijkste gevallen  een helpende hand bieden. Hoe dan ook; voor iedereen bestaat er een oplossing om meer rust en vrede te ervaren!