Het is een van de grootste valkuilen voor mensen die graag wat gewicht willen verliezen. Het snaaien en snacken aan het einde van de dag of soms zelfs de hele dag door. Hierdoor krijg je vaak ongemerkt aardig wat extra calorieën binnen en dit kan er dus voor zorgen dat je geen gewicht verliest of zelfs aan gaat komen. Dit is natuurlijk erg vervelend en totaal niet de bedoeling. Doordat je jezelf hierdoor rot kunt gaan voelen ligt het vaak weer op de loer om nog meer te gaan snaaien en snacken en ben je in een heuse vicieuze cirkel terecht gekomen, en zie daar maar eens uit te komen.

 

Om te leren voorkomen dat je gaat snacken en snaaien is het ten eerste heel erg belangrijk om de oorzaken hiervan te bekijken. Want waarom grijp je nu naar deze ongezonde voeding en hoe komt het nu dat je soms de controle verliest en jezelf laat gaan? In deze blog gaan we dat allemaal voor je uitzoeken. We geven je dus niet alleen tips om het snaaien en snacken te voorkomen maar we gaan eerst ook eens met je kijken hoe dit gedrag precies is ontstaan en welke oorzaken eraan ten grondslag liggen. Als we dit namelijk weten is het veel makkelijker om een passende manier te vinden om het snacken en snaaien te laten stoppen!

 

Met een aantal simpele veranderingen in je levensstijl kun je namelijk vaak het snacken en snaaien al een halt toeroepen. Op deze manier heb je er dus veel minder last van en kun je vaak genieten van voeding zonder altijd maar meer te hoeven! In deze blog leggen we het je allemaal uit zodat jij ook hopelijk voor eens en voor altijd af kunt rekenen met het snacken en snaaien!

Een gezond voedingspatroon

 

Als je last hebt van snacken en snaaien kan dit heel erg vervelend zijn. ten eerste is het niet gezond voor je lichaam, het laat je suiker spiegel enorm schommelen maar zorgt er ook voor dat je aankomt of soms geen gewicht verliest terwijl dit wel nodig zou zijn. daarnaast kan het ook veel met je humeur en stemming doen. Je kunt  jezelf er erg neerslachtig door voelen en zelfs een gevoel van falen ervaren.

 

Iedereen kent het wel, je bent een paar kilo te zwaar en je wil hier echt wat aan doen. Je gaat heel streng op dieet waardoor je eigenlijk enorm veel honger krijgt. Hierdoor ligt snaaien en snacken erg op de loer. Uiteindelijk geef je hier dan ook aan toe en snack en snaai je erop los. Daarna volgt natuurlijk een enorm rot gevoel en heel veel spijt. Maar doordat je jezelf dan dus zo rot voelt ligt het juist heel erg op de loer om door dat gevoel weer te gaan snacken en snaaien en zo is er dus echt een cirkeltje geboren. En helaas ook een cirkel waar je niet zo makkelijk uit komt!

 

Maar gelukkig zijn er wel een aantal manieren om ervoor te zorgen dat je in de eerste plaats helemaal niet in deze cirkel terecht komt. Eentje daarvan is een gezond voedingspatroon! Als je namelijk gezond eet, voldoende eet en ook goed verspreid over de dag dan loop je veel minder kans om aan het einde van de dag te gaan snaaien en snacken. Doordat je lichaam dan niks tekort komt en goed gevoed is met gezonde voedingsstoffen zal die drang dus bijna niet aanwezig zijn!

 

En dat is ook meteen waar er een misverstand bestaat. Mensen denken vaak juist dat ze zo weinig mogelijk moeten eten om gewicht te verliezen maar niets is minder waar. Ten eerste zorg je er dan voor dat je lichaam geen voedingsstoffen binnen krijgt en dat er tekorten ontstaan, hierdoor liggen snack en snaai buien dus enorm op de loer. Maar daarnaast zorg je er zo dus ook voor dat je lichaam niet aan de gang gaat, je motor gaat niet draaien. Met andere worden de verbranding komt niet op gang en daardoor gaat je lichaam juist alles vasthouden. En je bereikt dan dus ook het tegenovergestelde resultaat! Je valt juist niet af maar komt zelfs vaak aan. Enorm zonde dus en totaal niet het resultaat wat je zelf graag zou wensen!

 

Maar door op de dag voldoende te eten en een gezond en gevarieerd voedingspatroon aan te houden kun je dit gelukkig al voor een groot deel voorkomen!

 

Maak een lijstje met wat je gaat eten

 

Hierboven kon je dus al lezen wat je nu kunt doen om ervoor te zorgen dat je niet zo snel gaat snaaien en snacken en hoe belangrijk het dan ook is om ervoor te zorgen dat je lichaam voldoende voedingsstoffen binnen heeft zodat er geen tekorten komen en dus honger en snaaien en snacken tot gevolg! Maar uiteraard zijn er nog meer handige tips!

 

Wist je trouwens dat het ook heel erg kan helpen om van te voren een lijstje te maken met wat je die dag allemaal gaat eten. Op deze manier heb je een houvast en een duidelijk plan. Op de dag zelf hoef je enkel maar het lijstje te volgen en dit geeft heel veel rust. Daarnaast zorgt het ervoor dat je niet voor lastige keuzes komt te staan die soms toch weer snaaien en snacken tot gevolg hebben. Je maakt dus simpelweg een dagmenu en daar ga je jezelf aan houden die dag!

 

Al jarenlang blijkt namelijk dat dit voor heel veel mensen heel erg goed helpt! Zij vinden ontzettend veel rust in het feit dat ze geen keuzes hoeven te maken en vinden het fijn om hier duidelijkheid in te hebben. Zij volgen de lijst en daardoor krijgen zij geen onnodige drang om te snacken. Wel is het dan heel belangrijk dat er voldoende op de lijst staat om goed gevoed te zijn zodat er geen honger ontstaat. Maar hier ben je natuurlijk zelf bij. Maak dan ook een menu waarbij je lichaam alles krijgt wat het nodig heeft en waarbij je ervoor kunt zorgen dat je jezelf helemaal fit en voldaan voelt!

 

Kies voor gezonde snacks of enkele snack momenten

 

Uiteraard is het vaak niet vol te houden om nooit eens een snackje te nemen. Wat dan heel goed kan helpen is om jezelf zo af en toe juist iets lekkers te gunnen buiten je menu om. Juist doordat je dit doet is het geen verboden iets en wordt de drang ernaar dus ook minder groot want zo zitten wij mensen nu eenmaal in elkaar! Het helpt dus enorm om een snack te kiezen die je heel erg lekker vindt en om hier een kleine hoeveelheid van te nemen. Op deze manier voorkom je dat je trek erin zo hoog oploopt dat je jezelf niet meer kunt beheersen en uiteindelijk blijft snaaien en snacken.

 

Maar wat ook kan helpen is het kiezen voor een gezonde snack. Op deze manier sta je jezelf dus wel snack momenten toe alleen kies je dan voor gezonde snacks en dat is natuurlijk ook wel heel erg slim en lekker! Zo heb je toch het idee dat je lekker aan het snacken bent alleen laat je de calorieën achterwege en blijf je toch netjes op gewicht!

 

Als je op deze manier met het snaaien en snacken omgaat voorkom je dus enorme snackbuien waar je alleen maar van aankomt. Kies dus voor geniet momentjes waardoor je het uiteindelijk beter vol houdt!

 

Het voorkomen van snacken en snaaien

 

Zoals je dus kunt zien is het snacken en snaaien eigenlijk best wel heel erg goed te voorkomen. Er zijn een aantal factoren die er gelukkig voor kunnen zorgen dat het snaaien en snacken veel minder zal zijn en hierdoor kun je dus ook echt voorkomen dat je in een cirkeltje terecht komt!

 

Het is vooral enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende en gezond eet. Op deze manier ontstaan er geen tekorten die ervoor kunnen zorgen dat je juist een grote drang naar snaaien en snacken krijgt. Door ervoor te zorgen dat je voldoende binnen krijgt heb je hier als het goed is een stuk minder last van en dat is natuurlijk precies de bedoeling!

 

Daarnaast kan het ook enorm helpen om jezelf juist wel enkele snack momenten toe te staan. Juist door een aantal momenten bewust te kiezen waarop je wel een snackje neemt voorkom je dat het helemaal uit de hand loopt op andere momenten en dat je maar blijft snacken en snaaien. Het helpt dan ook zeker om hierin een goede keuze te maken en af en toe te kiezen voor een heerlijke snack! Vervolgens is het dan een stuk makkelijker om de eventuele drang naar snaaien en snacken te weerstaan!

 

De sleutel tot het voorkomen van snaaien en snacken is dus voldoende en vooral ook gezonde voeding die je lichaam echt voedt en daarnaast ook af en toe wat lekkers. Op deze manier ben jij het snaaien en snacken in een oogwenk de baas en zijn die snackbuien voorgoed verleden tijd!

VERNIEUWD!

ONS GLOEDNIEUWE 10-WEKEN BOEK