Het menselijk lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Bij mannen gaat het om zo’n 60% van het totale lichaamsgewicht en bij vrouwen bestaat plusminus 55% uit water. Het (kleine) verschil komt voornamelijk door de samenstelling van het lichaam; vrouwen hebben over het algemeen iets meer vetmassa en dit vertaalt zich in verhouding naar een iets lager percentage water. Enfin; omdat we dus voor meer dan de helft uit water bestaan, hebben we dagelijks vocht nodig. Sterker nog; 3 dagen zonder water is zo’n beetje het maximum, daarna wordt het levensgevaarlijk doordat we letterlijk uitdrogen! Gelukkig hoeven we niet het gehele gewicht dat we uit water bestaan dagelijks aan te vullen, dat zou immers bijzonder veel zijn (gemiddeld zo tussen de 25 en 50kg). Hoeveel liter water per dag moeten we dan wel drinken? De standaard ligt eigenlijk rond de twee liter water per dag. Twee liter is voldoende om ervoor te zorgen dat de vochtbalans op peil blijft en het percentage aan water in je lichaam niet zakt maar netjes gelijk blijft. Het drinken van water heeft overigens meerdere, zeer belangrijke functies.

De functies van water in ons lichaam

Zoals reeds gemeld dienen we water te drinken om niet uit te drogen. Wanneer we uit zouden drogen stoppen meerdere zeer belangrijke processen in ons lichaam, of ze functioneren op z’n minst niet goed meer. Eén van deze functies is het spijsverteringsstelsel. Het verteren van je voedsel is een proces dat niet zonder vocht kan gebeuren, het voedsel zou dan immers niet afgebroken kunnen worden en overal in je lichaam blijven kleven. Ook zorgt water ervoor, dat het voedsel weer ‘naar buiten kan’ – hier kun je je waarschijnlijk wel een voorstelling bij maken.

Water zorgt ook voor de regulatie van je lichaamstemperatuur en het constant houden hiervan. Met name het laatste is van levensbelang! Wanneer iemand koorts heeft moet diegene ook meer water drinken, water neemt namelijk warmte op en voert het door te zweten af. Doordat je zoveel zweet moet je dus ook meer innemen. Dit geldt uiteraard ook voor sporters; tijdens en na het sporten dien je je vochtbalans te herstellen door voldoende te drinken. Hiermee voorkom je tevens spierkrampen en verzuring.

Een andere functie is het afvoeren van afvalstoffen. Hiervoor gebruikt je lichaam ook je nieren en lever. Zonder water is het afvoeren van deze stoffen niet eens mogelijk en zou je lichaam dus alles vast blijven houden, met alle nadelige gevolgen van dien.

Hoe krijg je dit water binnen?

De meest logische optie is natuurlijk… water drinken! Maar dit blijkt voor sommigen best een opgave. Thee is daarom ook een optie, mits deze geen theïne bevat. Dat werkt namelijk averechts, evenals koffie en alcohol. Deze dranken veroorzaken een grotere urineproductie en leiden zo tot vochtverlies. Verder kun je ook voedsel innemen dat van nature veel vocht bevat, zoals groente en fruit. Of je water een licht smaakje geven met bijvoorbeeld wat citroen. Wat vaak helpt is een flesje bij je hebben die je constant aanvult. Zo kom je al gauw aan de 2 liter water per dag en zorg je ervoor dat je lichaam in optima forma blijft!