Hoeveel suiker per dag is nog gezond? Kun je zonder problemen iedere dag een beetje suiker eten of moet je het zo veel mogelijk uit je dieet bannen omdat het slecht is voor je gezondheid?

Suiker is vooral erg lekker, maar biedt je lijf niet altijd de voedingsstoffen die het nodig heeft om gezond te functioneren. Hoeveel suiker je per dag mag eten, hangt helemaal af van het soort suiker dat je in je mond stopt.

Toegevoegde suikers vs natuurlijke suikers

Hoeveel suiker per dag gezond voor je is, verschilt per voedingsmiddel. Er is namelijk een verschil tussen toegevoegde suikers en suikers die van nature in voedingsmiddelen zitten. Bananen, druiven, aardbeien en ander zoet fruit bevat van nature suikers en daarnaast nog allerlei gezonde voedingsstoffen. Koekjes, gebak en ook veel andere levensmiddelen bevatten toegevoegde suikers om ze zoet te maken. De meest voorkomende toegevoegde suikers zijn witte tafelsuiker (sacharose) en glucose-fructosesiroop. Deze suikers bieden je enkel calorieën.

Eet je voedingsmiddelen waaraan suiker is toegevoegd, dan krijg je al snel meer calorieën binnen dan je verbrandt. Met als gevolg dat je lijf deze overbodige energie opslaat als vet. Op lange termijn kan toegevoegde suiker je stofwisseling verstoren en zelfs leiden tot allerlei ziekten, zoals diabetes type 2. Als je streeft naar een betere gezondheid en een lager gewicht, dan vermijd je het beste alle voedingsmiddelen die toegevoegde suikers bevatten. Kun je dan helemaal geen voedingsmiddelen met toegevoegde suiker eten?

Hoeveel toegevoegde suiker per dag mag ik eten?

Hoeveel suiker per dag je mag eten, verschilt per persoon. Sommige mensen kunnen wat toegevoegde suiker binnenkrijgen zonder aan te komen of ziek te worden, terwijl anderen suiker zoveel mogelijk moeten vermijden.

Volgens de World Health Organization (WHO) mag je maximal 25 gram of 6 theelepels suiker per dag eten. Dat is niet veel. Een Oreo chocoladekoekje bevat bijvoorbeeld 7 gram suiker en een koffieleutje bijna 3 gram. Drink je daar een glas thee met suiker bij, dan zit je al aan 8 tot 12 gram suiker. Eet je daarnaast ’s middags een boterham met jam, dan komt er nog 17 gram suiker bij. Je zit dan al aan je tax voor die dag of zelfs erboven. Als je gezond bent, een gezond gewicht hebt en een actieve levensstijl, zal je lichaam deze hoeveelheden suiker waarschijnlijk wel aankunnen. Toch geldt ook hier: hoe minder suiker je eet, hoe gezonder je zal zijn. Je kunt je dus in het voorbeeld afvragen of je ’s avonds nog een schaaltje vanille vla moet nemen. Dit bevat namelijk zo’n 25 gram toegevoegde suiker. Een bakje fruit toe is een stuk gezonder.

Hoe minimaliseer je je suikerinname?

Vermijd deze voedingsmiddelen als je je suikerinname terug wilt brengen:

  • Frisdranken: ook light frisdrank met kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam. Een blikje cola bevat bijvoorbeeld al 22 gram suiker.
  • Vruchtensappen: vruchtensappen bevatten eigenlijk dezelfde hoeveelheid suiker als frisdranken.
  • Snoepjes en snoeprepen: deze bestaan volledig uit suiker en bevatten daarnaast vaak nog kleur- en smaakstoffen. Om een voorbeeld te noemen: een candy bar bevat al snel 40 gram suiker.
  • Gebak: koekjes, cakes en ander gebak bevat meestal veel suiker en geraffineerde koolhydraten, in feite ook suiker.