Mediteren heeft al lang niet meer het zweverige imago van jaren geleden, ook al zijn er nog best mensen die er een beetje raar tegenaan kijken. Maar nu we steeds meer weten over de gevaren van stress en het belang van rust, ontspanning en een goede mentale gezondheid, staan ook steeds meer mensen open voor zaken als mindfulness, yoga en meditatie.

Wat houdt meditatie nu precies in, hoe kun je mediteren en hoe kan mediteren bijdragen aan mindfulness?

Mediteren: een definitie

Mediteren laat zich het best omschrijven als een mentale oefening die zijn oorsprong vindt in spirituele of religieuze tradities waarbij iemand ernaar streeft om een diepere vorm van bewustzijn te creëren. Tegenwoordig is het vaak meer gericht op ontstressen en tot rust komen.
Hoewel mediteren dus in allerlei religieuze stromingen wordt toegepast, zoals het Boeddhisme, Taoïsme, Hindoeïsme en Christendom, is het daar tegenwoordig vaak niet echt meer mee verbonden. Zo bevat mindfulness training vaak een meditatie-element zonder dat daarbij enige vorm van religieuze of spirituele lading bij om de hoek komt kijken.

Mediteren kun je leren

Er zijn verschillende manieren om te mediteren. De Christelijke traditie bijvoorbeeld, kent een vorm van meditatie die een groot rationeel element heeft, waarbij iemand zich verdiept in iets en zich erop toelegt dat beter te begrijpen. Andere manieren om te mediteren richten zich juist op ontspanning van de geest, op het vergroten van de concentratie of verdiepen van het zelfbewustzijn. Mediteren draait tegenwoordig vaak om die ontspanning, en het meer ‘in het nu’ leven.

Mediteren is niet moeilijk, of iets heel vaags waarbij je in een compleet andere wereld terecht komt. Mediteren is iets wat je gewoon kunt leren en doordat het steeds populairder wordt, kun je er op veel plaatsen voor terecht.
Je kunt er met wat eenvoudige instructies thuis mee aan de slag. Voor meditatielessen of –sessies kun je in sportscholen en centra terecht waar ook bijvoorbeeld yogalessen worden gegeven, en zelfs online zijn er bijvoorbeeld instructiefilmpjes te vinden. Ook trainingen via studie of werk die erop gericht zijn stress en faalangst te verminderen of de concentratie te verbeteren, maken regelmatig gebruik van de technieken. Zelfs in psychotherapie wordt meditatie wel eens ingezet als onderdeel van de behandeling. Steeds vaker wordt meditatie in één adem genoemd met mindfulness.

Mediteren en mindfulness

Mindfulness is een term die je steeds vaker hoort en draait om het je bewust worden van het nu, van je eigen lichaam, je emoties, je gedachten en je omgeving. Mindfulness kan een positieve uitwerking hebben op allerlei psychologische, lichamelijke en zelfs sociale elementen in ons leven. Het ligt dus eigenlijk voor de hand dat mediteren vaak deel uitmaakt van de methoden die bij mindfulness gebruikt worden. Op steeds meer plaatsen worden hierin trainingen gegeven en in alle grote steden kun je ervoor terecht.