Je bent geen uitzondering als je vroeger regelmatig van je moeder te horen kregen dat je je eten niet naar binnen moest schrokken. Te snel eten zou namelijk hartstikke ongezond zijn.

Maar als kind krijg je zoveel te horen. Door vlak voor de televisie te gaan zitten zou je vierkante ogen krijgen. Als je een gekke bek trekt loop je het risico dat je gezicht zo blijft staan. Slik je je kauwgom in, groeit er een kauwgomballenboom in je buik. En je kunt je maar beter goed gedragen want in december komt er een oude man uit Spanje op een stoomboot naar Nederland om alle brave kinderen van cadeaus en snoepgoed te voorzien.

Het is eigenlijk maar goed ook dat we allerlei ouderlijke waarschuwingen massaal in de wind slaan. Maar hoe zit het met te snel eten? Hebben zoveel ouders het wat dat betreft wel bij het rechte eind? Dat lijkt er wel op. Hieronder lees je wat zoals de effecten zijn van te snel eten.

Nadelen van te snel eten

Te snel eten heeft, zeker als het een vaste gewoonte is, een aantal vervelende effecten.

Zo zijn mensen die snel eten, eerder geneigd te veel te eten. Je hongergevoel neemt af wanneer je eet en in plaats daarvan krijg je een voldaan gevoel: het signaaltje dat je op dat moment niet meer eten nodig hebt. Maar het kost wat tijd voordat onze hersenen ons dat signaaltje geven, gemiddeld zo’n twintig minuten. Snel eten betekent dat je binnen die twintig minuten meer eet dan wanneer je gewoon langzaam eet.

Een ander nadeel van te snel eten betreft juist de mentale voldoening die je uit een maaltijd put. De beleving van verschillende texturen en smaak is natuurlijk intensiever wanneer je er de tijd voor neemt. Schrok je alles zo naar binnen, dan mis je een deel van de ervaring.

Daarnaast heeft te snel eten ook direct een negatieve invloed op de vertering van voedsel. Te snel eten betekent meestal ook dat je je voedsel slecht kauwt. Kauwen is de eerste belangrijke fase in je spijsvertering en een fase die je niet half over moet slaan. Slecht gekauwd voedsel wordt minder goed verteerd. Dit kan onder andere een verslechterde opname van voedingsstoffen, krampen, een minder soepele stoelgang en winderigheid tot gevolg hebben.

Ook krijgen mensen die te snel eten vaak meer lucht binnen tijdens het eten. Dit zorgt weer voor meer lucht in de maag, waardoor je moet boeren of last krijgt van een opgeblazen gevoel.

Niet te snel eten is al met al dus een goed advies, wat je beter ter harte kunt nemen. Neem de tijd voor je maaltijd en zie het nuttigen ervan als een rustmoment in je drukke dag. Dat soort momenten kunnen we om allerlei reden heel goed gebruiken.