Calcium is het belangrijkste mineraal en komt dan ook in aanzienlijke hoeveelheden voor in het menselijk lichaam. Hoewel het als mineraal dus een micronutriënt is, wordt het daarom wel als een macromineraal aangemerkt. Calcium vormt een belangrijke bouwstof in weefsels zoals botten, tanden en nagels en speelt een ondersteunende rol bij tal van processen in het lichaam waaronder de spierfunctie, de spijsvertering en cognitieve processen.

Een chronisch calciumtekort is dan ook iets wat behoorlijke gevolgen kan hebben, zoals verwardheid, problemen met het geheugen, slaapstoornissen en zelfs ernstige aandoeningen als botontkalking, vergroeiingen en hartproblemen. Een calciumtekort merk je niet altijd direct op. Het lichaam zal in eerste instantie calcium aan de lichaamsweefsels onttrekken als het een tekort heeft en de gevolgen daarvan worden pas na langere tijd merkbaar. Daarom is het belangrijk tijdig stil te staan bij een mogelijk calciumtekort en om hier iets aan te doen.

Oorzaken van calciumtekort

Een calciumtekort kan meerdere oorzaken hebben. Een spijsverteringsziekte of -aandoening kan ervoor zorgen dat de darmen niet voldoende calcium op kunnen nemen uit de voeding. Ook een tekort aan vitamine D kan dit effect met zich meebrengen.
Een calciumtekort kan ook optreden doordat meer calcium dan zou moeten verloren gaat, bijvoorbeeld door slecht functionerende nieren. Daarnaast kunnen problemen met de (bij)schildklieren een rol spelen, of kan er sprake zijn van alvleesklierontsteking of bloedvergiftiging, waardoor een calciumtekort ontstaat.
De meest voorkomende oorzaak van calciumtekort is echter een langdurig tekort aan calcium in de dagelijkse voeding.

Een calciumtekort tegengaan

Om te zorgen dat je geen calciumtekort krijgt, is het in eerste instantie natuurlijk belangrijk dat je voldoende calcium binnenkrijgt. Je kunt door je dagelijkse voedselinname enkele dagen te ‘tracken’ met een online tool, inzicht krijgen in je dagelijkse calciuminname  en meteen zien of die volstaat.
Mocht je merken dat je niet genoeg calcium binnenkrijgt, dan zal het aanpassen van je voeding in de meeste gevallen volstaan. Zuivel, vis, groente en fruit vormen goede bronnen van calcium. Een voedingssupplement met extra calcium kun je gebruiken wanneer het je niet lukt voldoende calcium via de normale voeding binnen te krijgen, bijvoorbeeld omdat je aan het diëten of cutten bent.
Let op dat je ook weer niet teveel calcium inneemt. Een teveel aan calcium kan klachten geven als verstopping of juist diarree, misselijkheid, dorst, en sufheid.

Wordt het calciumtekort door andere factoren beïnvloed, bespreek dan altijd met je arts wat je hiertegen kunt doen. Het toedienen van extra calcium (vaak in de vorm van tabletten) in combinatie met het behandelen van onderliggende problemen is de meest gangbare behandelmethode.

VERNIEUWD!

ONS GLOEDNIEUWE 10-WEKEN BOEK