Koolhydraten: waar zitten ze eigenlijk allemaal in? 

Veel mensen eten veel meer koolhydraten dan ze eigenlijk nodig hebben. En de koolhydraatarme en eiwitrijke diëten zijn ook nog steeds enorm populair. Reden genoeg dus om daar eens extra aandacht aan te besteden. Want wat kun je eigenlijk het beste eten als je je koolhydraatinname omlaag wilt brengen?

Producten zonder koolhydraten

Als je de vraag stelt waar zoal koolhydraten in zitten, dan is het antwoord een hele lange lijst. Het is sowieso makkelijker na te gaan waar géén koolhydraten in zitten.
Dat laatste geldt eigenlijk voor alle producten van dierlijke oorsprong: vlees, gevogelte, vis, eieren, zuivel. Let wel op dat het daarbij dus om onbewerkte producten gaat. Hamburgers, worst, schnitzel, of kroketten bijvoorbeeld beschouw je wellicht als een ‘stukje vlees’ maar er wordt vaak van alles aan toegevoegd wat wel koolhydraten bevat.
Behalve deze dierlijke producten kun je nog denken aan oliën en vetten, of water, daar zitten ook geen koolhydraten in.

Producten met weinig koolhydraten

Met het bovenstaande overzicht van producten waar geen koolhydraten in zitten, heb je natuurlijk niet de basis voor een gezond dieet in handen. Ook al zijn onbewerkte vleessoorten, zuivel en olie prima in te passen in een gezond dieet, ze leveren lang niet alles wat je nodig hebt. Bovendien zijn de meeste diëten die veel van deze producten bevatten ook veel te rijk aan zout en ongezonde vetten. Niet iets waar je teveel van moet eten dus.

Een gezond dieet is een dieet waarin plantaardig voedsel de hoofdrol speelt. En daarmee krijg je dus ook altijd koolhydraten binnen. Granen, fruit, peulvruchten, noten, groenten: ze bevatten altijd een hoeveelheid koolhydraten.
Even heel kort door de bocht: veel peulvruchten, noten, granen en fruit bevatten relatief veel koolhydraten en suikers. Ze leveren wel ook onmisbare voedingsstoffen, dus schrap ze zeker niet uit je dieet. Wil je koolhydraatarmer gaan eten, dan zijn het wel producten waarmee je een beetje op moet letten.
Uit dit rijtje blijft dan de groente over. Veel (niet alle!) groentes zijn arm aan koolhydraten maar leveren heel veel belangrijke voedingsstoffen. Een gezond, koolhydraatarm dieet zit dan ook boordevol groente.

Koolhydraten: de juiste balans

De insteek voor je dagelijkse dieet zou trouwens niet moeten zijn om zo min mogelijk koolhydraten te eten. De kern van een gezond dieet is de juiste balans, tussen wat je lichaam nodig heeft en binnen krijgt. En daar horen koolhydraten gewoon bij.

Een goede richtlijn is dat tussen de 45 en 65 procent van je dagelijkse calorie-inname afkomstig is uit koolhydraten. Met een calorie-inname van 2000 kcal per dag, komt dat overeen met ongeveer 225 tot 325 gram. Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen of sporters met een specifiek voedingsschema zullen daar soms wat onder proberen te gaan zitten.
Wil je je koolhydraatinname in kaart brengen, vergt dat nogal wat rekenwerk maar een goede food tracker neemt je veel van dat werk uit handen.