Vitamine A tekort, of met een moeilijk woord hypovitaminosis A, komt in ons land gelukkig bijna niet voor. Het is een vitaminetekort wat je vooral ziet in landen waar mensen aan algehele ondervoeding lijden, zoals arme landen in Afrika en Azië. Toch kan het nooit weg om er wat meer over te weten en je bewust te zijn van de gevaren van een vitamine A tekort.

Wat zijn de symptomen van vitamine A tekort?

Een van de eerste en meest herkenbare symptomen van vitamine A tekort is nachtblindheid. Ook kunnen de ogen sterk uitdrogen, omdat er geen traanvocht meer aangemaakt wordt. Uiteindelijk kan het oog zo ver aangetast raken, dat het hoornvlies afsterft en ondoorzichtig wordt, waardoor de patiënt volledig blind wordt.
In de Westerse wereld komen deze ernstige aandoeningen als gevolg van vitamine A tekort niet of nauwelijks voor. Maar in de derde wereld daarentegen is vitamine A tekort een van de belangrijkste oorzaken van blindheid.

Hoe voorkom je een vitamine A tekort?

Om een vitamine A tekort te voorkomen, dien je voldoende voedingsmiddelen met vitamine A erin, of voldoende voedingsmiddelen waaruit je lichaam vitamine A aan kan maken, te eten.

Voedingsmiddelen die veel vitamine A bevatten, zijn vlees, vis, zuivel en eieren. Vooral in lever en leverworst zit veel vitamine A.  Daarnaast kan je lichaam ook zelf vitamine A aanmaken uit plantaardige voedingsmiddelen. Zo kan je lichaam bijvoorbeeld bètacaroteen, wat onder andere in worteltjes zit, omzetten in vitamine A. Bètacaroteen wordt daarom ook wel provitamine A genoemd.

Omdat je lichaam in staat is zelf de vitamine aan te maken, is de kans op een vitamine A tekort erg klein. En je hoeft dus geen rare toeren uit te halen om zo’n vitamine A tekort te voorkomen. Als je geen honger lijdt, mag je ervan uitgaan dat je voldoende vitamine A binnen krijgt, zelfs wanneer je misschien niet altijd even gezond eet.

Vitamine A tekort versus een teveel aan vitamine A

Dat een vitamine A tekort ernstige gevolgen kan hebben, mag wel duidelijk zijn. Toch betekent dit absoluut niet dat je maar zoveel mogelijk vitamine A binnen moet zien te krijgen. Want ook een teveel aan vitamine A is iets waar je voorzichtig mee moet zijn. En in ons land is zo’n teveel aan vitamine A zelfs een veel groter risico dan een vitamine A tekort.
Net als bij een vitamine A tekort, kan door een teveel aan vitamine A het zicht aangetast worden. Andere symptomen zijn onder andere hoofdpijn, misselijkheid, huiduitdroging, haaruitval, duizeligheid en lichtgevoeligheid. Daarnaast kunnen zich ernstige problemen met het skelet voor doen, zoals botpijn, zwellingen en zelfs spontane breuken.