Er zijn vele redenen om iedere dag voldoende kaliumrijke voedingsmiddelen te eten. Kalium is een essentiële voedingsstof en dat betekent dat het onmisbaar is voor een goede gezondheid. Wat is kalium eigenlijk en waar is het goed voor? In welke voedingsmiddelen zit kalium in? En wat zijn de symptomen van een teveel aan kalium?

Wat is kalium?

Kalium is een mineraal dat onmisbaar is voor een goede werking van ons hart, nieren, hersenen en spierweefsel. Het helpt de cellen gezond te houden, de bloeddruk te verlagen en onze hartslag regelmatig te houden.

Kalium is ook van belang voor een gezonde groei en spijsvertering. We hebben het mineraal nodig voor de spiergroei en voor krachtige spieren. Kalium helpt mee met de aanmaak van eiwitten, die onze spieren nodig hebben om te groeien en zich te ontwikkelen. Ook zorgt het ervoor dat de spieren zich kunnen bewegen. Dit doet het mineraal door te regelen dat informatie uit de hersenen via de zenuwen naar de spieren gaat. Op dezelfde manier zorgt kalium ervoor dat we kunnen voelen.

Kalium voorkomt ook dat ons lichaam uitdroogt en dat afvalstoffen zich in ons lichaam ophopen. Het mineraal houdt de hoeveelheid vocht in ons lijf namelijk in balans. Bovendien is kalium goed voor onze botten. Het mineraal zorgt voor een gezonde botdichtheid en zorgt zo voor het voorkomen van botbreuken door botontkalking.

Kalium speelt ook een rol bij het verteren van koolhydraten uit voeding en het omzetten ervan in glycogeen. Daarnaast helpt het mee met de opslag van glycogeen in onze spieren en lever voor het geval dat ons lichaam op een later moment energie nodig heeft.

Waar zit kalium in?

Vooral groenten en fruit zijn rijk aan kalium, maar het mineraal vind je ook in granen, noten, vlees, vis, aardappels, melkproducten, peulvruchten en zelfs in koffie. In 100 gram wilde zalm zit bijvoorbeeld zo’n 500 milligram kalium. Een portie linzen van 75 gram levert bijna dezelfde hoeveelheid kalium op en als je 200 gram witte of bruine bonen eet, krijg je 764 milligram kalium binnen.

In welk fruit zit kalium?

Eén van de meeste kaliumrijke fruitsoorten zijn gedroogde abrikozen. Deze leveren maar liefst 1.500 milligram kalium per 100 gram. Dat is bijna de helft van de hoeveelheid kalium die je volgens de Nordic Council dagelijks minimaal nodig hebt om gezond te blijven. Hiervoor moet je dan wel zo’n 33 abrikozen eten. Ook dadels bevatten veel kalium: zo’n 650 milligram per 100 gram.

Ook avocado is kaliumrijk met gemiddeld maar liefst 750 milligram kalium per vrucht. Banaan is nog zo’n vrucht die rijk is aan kalium. Eén banaan levert zo’n 560 milligram kalium. Ook met een granaatappel krijg je behoorlijk wat kalium binnen. Eén granaatappel levert zo’n 1.500 milligram van dit mineraal.

In welke groenten zit kalium?

Spinazie is een groente die bijzonder rijk is aan kalium. Eet je 250 gram gekookte spinazie, dan krijg je maar liefst 1.600 gram kalium binnen. Dat is ongeveer een derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Ook de eikelpompoen ofwel acorn squash is een kaliumrijke groente. Houd je je aan de aanbevolen portie van 250 gram groenten per dag, dan krijg je met deze pompoen ruim 860 milligram kalium binnen. Eet je dezelfde hoeveelheid zoete aardappels, dan levert dat 750 milligram kalium op.

Wist je trouwens dat tomatenpuree een uitstekende bron van kalium is? Een blikje tomatenpuree van 70 gram biedt je bijna 900 milligram kalium!

Te veel kalium: De symptomen

Met een gezond eetpatroon krijg je al gauw heel wat kalium per dag binnen. Kun je ook te veel van dit mineraal binnenkrijgen?

Normaal genomen zorgen je nieren ervoor dat de kalium die je via je voeding binnenkrijgt en die je niet meteen kunt gebruiken, je lichaam weer verlaat. Heb je problemen met je nieren en werken deze organen dus niet optimaal, dan kun je een overschot aan kalium ontstaan.

Een overschot aan kalium kan ook ontstaan als je bepaalde medicijnen slikt, zoals medicatie om je bloeddruk te regelen. Denk aan plaspillen of bètablokkers. Ook kaliumsupplementen, zoutvervangers en bepaalde kruiden kunnen een teveel aan kalium veroorzaken. Voorbeelden van deze kruiden zijn alfalfa, paardenbloem, paardenstaart, kroontjeskruid en brandnetel.

Meestal geeft te veel kalium in je lijf geen symptomen. Soms kun je je slap voelen en benauwd zijn. Ook kun je een lage bloeddruk hebben. Het kan ook zijn dat een hartfilmpje (ECG) afwijkingen laat zien. Ernstiger symptomen van een teveel aan kalium zijn spierverlamming en hartritmestoornissen. In het ergste geval kan een teveel aan kalium in je lichaam leiden tot een hartstilstand.

Als je last hebt van je nieren of bepaalde medicijnen slikt, kun je beter geen kaliumrijke voedingsmiddelen eten of kaliumsupplementen slikken.