Aminozuren is een veelgehoord woord. Je vindt deze zuren in vele voedingsproducten en we kennen de naam aminozuur vooral als bestanddeel van dieetmargarines die gebruikt worden om ons cholesterolgehalte op peil te houden. Scheikundig gezien gaat het hier over een verbinding tussen een carbonzuur en een amine. Aminozuren zijn de bouwstenen van stoffen zoals peptiden (op hun beurt dan weer een van de bouwstenen van eiwitten), polypeptiden en proteïnen die we beter kennen als eiwitten. Belangrijk om weten is dat aminozuren in natuurlijke vorm voorkomen en dus niet perse op kunstmatige manier aangemaakt dienen te worden. Aminozuren komen van nature uit trouwens ook in menselijke eiwitten voor. Het is dan ook geen wonder dat deze zuren hun bijdrage leveren aan een gezonde voeding.

De twintig menselijke aminozuren

Alanine :

Dit vinden we in vlees, kip, vis en eieren en avocado.

Arginine :

Dit aminozuur is van essentieel belang voor de immuniteit van de mens. Verder is dit aminozuur verantwoordelijk voor het afscheiden van insuline in de alvleesklier.

Asparagine

Asparagine is een natuurlijk aminozuur dat voorkomt in onder voedingsmiddelen zoals asperges, zuivelproducten, vlees, vis, aardappelen, groenten, noten en zaden. Het heeft een bloedzuiverende werking en breekt de gifstoffen in ons lichaam af.

Asparaginezuur

Ook dit aminozuur is een bouwsteen van eiwitten. Het is betrokken bij de vorming van glucose. Verder gaat het vermoeidheid tegen en zorgt voor ons uithoudingsvermogen.

Cysteïne

Cysteïne is een aminozuur dat bekend staat als antioxidant en voor de mens een belangrijke bron van zwavel. Het is van essentieel belang voor kinderen en oudere mensen. Het kan gevonden worden in voedingsmiddelen zoals  varkensvlees, kippenvlees, kalkoen, eend, eieren, melk, ricotta, yoghurt, Spaanse peper, knoflook, ui, broccoli, spruitjes, haver en linzen.

Fenylalaline

Dit aminozuur is waarschijnlijk een van de bekendste menselijke aminozuren. Het is van essentieel belang voor de mens en wordt in het lichaam omgezet in tyrosine. Sommige mensen kunnen fenylalaline niet omzetten omwille van een aangeboren aandoening. Deze aandoening is bekend onder de naam fenylketonurie. In Nederland (vanaf 1974) en in België (vanaf 1968) worden alle pasgeboren baby’s getest op deze aangeboren aandoening door middel van de hielprik die soms ook Guthrie-test genoemd wordt naar de uitvinder ervan. Wanneer baby’s zo kort mogelijk na de geboorte getest worden op deze ziekte, ondervinden ze er zo weinig mogelijk hinder van tijdens hun ontwikkeling. Kinderen die aan fenylketonurie lijden, krijgen tyrosine toegediend door middel van een aangepast dieet. Wanneer dit niet gebeurt, kunnen deze kinderen de fenylalaline niet verteren en wordt deze stof opgestapeld in het ruggenmerg, waardoor hersenbeschadiging kan ontstaan.

Glutamine

Glutamine is belangrijk voor ons metabolisme en voor de opbouw van eiwitten. Het zorgt voor energie in onze cellen. De volgende voedingsmiddelen zijn bronnen van dit aminozuur: kwark, yoghurt, melk, eieren, soja, tarwe, spinazie, kolen, bonen en tofoe.

Glutaminezuur

De volgende voedingsmiddelen zijn bronnen van glutaminezuur: rundvlees, gevogelte, zalm, eieren, melk, walnoten, mais, tarwe, rijst, tomaten en erwten.

Glycine

Dit aminozuur fungeert als neurotransmitter. Het kan zowel door de mens aangemaakt worden als door voeding worden opgenomen.

Histidine

Histidine is een voorloper voor histamine dat in werking treedt bij ontstekingen en tevens ook een neurotransmitter is. We kunnen deze stof vinden in de volgende voedingsmiddelen: Het komt voor in onder andere rundvlees, gevogelte, zalm, eieren, melk, walnoten, mais, rijst, sojabonen en erwten.

Isoleucine

Dit natuurlijke aminozuur wordt gevonden in de volgende voedingsmiddelen: eieren, soja-eiwitten, zeewier, kalkoen, kippen, lam, kaas, en vis.

Leucine

Dit aminozuur kan niet door het lichaam worden aangemaakt, en moet dus opgenomen worden in het menselijk lichaam door middel van onze voeding. Het wordt in poedervorm ook gebruikt in sportvoeding om spiermassa te sparen of aan te maken.

Lysine

Ook lysine kan niet door het menselijk lichaam zelf worden geproduceerd. Daarom moeten we het ook als langs onze voeding opnemen. Dit kan vooral door vis, zuivel en peulvruchten.

Methionine

Methionine kunnen we in heel wat voedingsmiddelen terugvinden: vis (zalmen, garnalen), vlees en groente (broccoli, groene erwten, spruitjes, spinazie), ei, volkorenbrood en rijst. Het is echter niet wenselijk om supplementen te gebruiken die dit aminozuur bevatten, omdat een teveel aan deze stof kan leiden tot aderverkalking en trombose.

Proline

Proline wordt gebruikt in de farmaceutische industrie, maar ook tijdens het brouwproces.

Serine

Dit aminozuur is een voorloper voor bepaalde stoffen die een belangrijke functie hebben in ons metabolisme zoals foliumzuur.

Threonine

Dit aminozuur kan gevonden worden in voedingsproducten zoals platte kaas, kwark, kip en gevogelte, vis, vlees, linzen, zwarte bonen en sesamzaad.

Tryptofaan

Dit aminozuur is essentieel voor de mens en moet door middel van voeding door ons lichaam opgenomen worden. We hebben maar kleine hoeveelheden per dag nodig en die vinden we in voedingsmiddelen zoals  haver, bananen, gedroogde pruimen, melk, tonijn, kaas, brood, gevogelte (kip, kalkoen, fazant, kwartel), pinda’s, chocolade, zaden, zoals pompoenpitten, sesamzaad, zonnebloempitten, amandelen en linzen.

Tyrosine

Dit aminozuur wordt gebruikt om hormonen en neurotransmitters aan te maken. Ook de schildklierhormonen horen hier bij. Een tekort aan tyrosine kan leiden tot depressie en stress.

Valine

Valine is een essentieel aminozuur. Daarom moet het ook opgenomen worden door de voeding.

Tot zover ons overzicht van de twintig menselijke aminozuren.