Tips om je motivatie hoog te houden tijdens moeilijke momenten

Tijdens het volgen van een dieet kom je vroeg of laat altijd moeilijke momenten tegen, juist op deze momenten kan het ontzettend lastig zijn om je motivatie hoog te houden. En juist op deze momenten kan dit zo belangrijk en waardevol voor je zijn om door de moeilijke momenten heen te komen!

In deze blog geven wij je tips om je motivatie hoog te houden, juist ook tijdens de momenten dat het moeilijk is! Want juist op deze momenten is het lastig om vol te houden en om echt verandering teweeg te brengen! Tegelijkertijd is het ook zo dat als je juist op deze moment vol gaat houden je hier later heel veel  profijt van zal gaan hebben!

Maar eerst is het natuurlijk zaak om door die moeilijke momenten heen te komen en dat kun je gelukkig op een aantal verschillende manieren doen! Ten eerste is het slim om te kijken hoe dat nu precies zit met je motivatie. Want hoe komt het dat het soms niet lukt om deze hoog te houden. En op welke momenten is het nu eigenlijk zo dat je motivatie lager is dan op andere?

In deze blog hebben wij dit allemaal voor je op een rijtje gezet zodat je precies kunt zien hoe het nu eigenlijk allemaal werkt met je motivatie. Op welke momenten is deze hoog en op welke momenten moet je iets meer moeite gaan doen om deze op de rit te houden. Als je deze momenten namelijk leert herkennen is het in de toekomst een stuk makkelijker om je motivatie ook daadwerkelijk hoog te houden tijdens alle momenten!

Hoe werkt het met je motivatie

Wij mensen zitten soms heel gecompliceerd maar soms ook tamelijk simpel in elkaar. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt is het eigenlijk allemaal niet eens meer zo heel lastig! Ten eerste is het zo dat je motivatie gevoed word. Als jij bijvoorbeeld op de weegschaal staat en ziet dat je 2 kilo kwijt bent dan geeft dit enorm veel motivatie om door te gaan met afvallen. Je hebt dan namelijk resultaat gezien en dit motiveert enorm om door te gaan.

Hetzelfde gebeurt er als je bijvoorbeeld iemand ziet die heel veel gewicht verloren is en er daardoor heel goed uitziet. Dit wil jij ook. Dus raak je enorm gemotiveerd om er nog meer voor te gaan en nog harder aan te trekken zodat je ook dit resultaat kunt bereiken.

Maar omgekeerd werkt het ook zo, als het een keer niet lukt, of het resultaat is niet zoals je graag gewenst had dan zien we ook al snel dat mensen gedemotiveerd raken en juist heel hun motivatie kwijt kunnen raken. Het is dan ook altijd een dun lijntje en dit heeft dan weer alles te maken met intrinsieke en extrinsieke motivatie en dat leggen we je hieronder verder uit.

Intrinsieke en extrinsieke motivatie

Het klinkt wellicht wat ingewikkeld maar zo moeilijk is het eigenlijk helemaal allemaal niet. Je hebt namelijk twee soorten motivatie, intrinsieke en extrinsieke. Intrinsieke motivatie houdt in dat het motivatie is die vanuit jezelf komt en extrinsieke motivatie komt van buitenaf.

Ze zeggen ook wel dat intrinsieke motivatie sterker is en beter stand houd dan extrinsieke motivatie en dat komt doordat extrinsieke motivatie afhankelijk is van factoren van buiten jezelf waar je geen invloed op hebt. Als deze factoren wegvallen dan blijft er dus ook van je motivatie weinig meer over. Vandaar dat je altijd het sterkst staat met intrinsieke motivatie van binnenuit!

Een klein voorbeeld hiervan, stel jij wil graag afvallen omdat je in de zomer op vakantie gaat naar een zonnig oord. Als je vakantie dan onverhoopt niet door blijkt te gaan is meteen ook heel je motivatie en dus ook je reden om af te willen vallen weg.  Hier door zal het dan heel lastig zijn om gemotiveerd te blijven. Maar intrinsieke motivatie is weer een heel ander verhaal. Als je namelijk intrinsieke motivatie hebt dan komt deze motivatie van binnenuit. Hierbij hebben wij het volgende voorbeeld. Stel je voelt jezelf moe en lamlendig en wil nu eindelijk eens van dit gevoel af en je wil fit zijn om jezelf beter te voelen. Dan komt deze motivatie dus van binnenuit. Je wil het doen voor je eigen gevoel en dat is verder niet afhankelijk van externe factoren die eventueel kunnen veranderen of weg kunnen vallen!

Vandaar dat intrinsieke motivatie dus ook veel langer en beter standhoudt en door veel mensen ook wordt gezien als de beste motivatie! Wij zijn het daar volledig mee eens!

Motivatie in het algemeen

We kunnen dus wel stellen dat intrinsieke motivatie de beste motivatie is die je maar kunt hebben. Maar hoe raak je dan eigenlijk gemotiveerd? Dat is eigenlijk vrij simpel. Je raakt gemotiveerd doordat je iets graag wil, als jij graag af wil vallen en gezond wil zijn dan is dit je motivatie en helpt dit je om gemotiveerd te zijn en blijven.

Als je dus gewicht gaat verliezen dan is het handig om hier een doel mee te hebben en om dit doel vervolgens goed voor ogen te houden. We horen bijvoorbeeld vaak dat mensen graag wat gewicht kwijt willen omdat ze bijvoorbeeld aan hun gezondheid willen werken. Maar ook het fitter, flexibeler en slanker zijn horen we vaak.

Maar er bestaan ook andere doelen, zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je graag een hobby wil beoefenen die je nu door overgewicht niet lukt. Of wie weet voel jij je wel heel erg rot door het extra gewicht en zit je daardoor niet lekker in je vel. Dit kunnen allemaal redenen zijn om er wat aan te doen en om ervoor te zorgen dat je gewicht verliest zodat je weer wat lekkerder in je vel komt te zitten!

Vandaar dat motivatie een hele belangrijke rol speelt bij het verliezen van gewicht en we dus ook eigenlijk wel kunnen stellen dat het zonder motivatie bijna een onmogelijke opgave is.

Motivatie tijdens moeilijke momenten

Motivatie hebben is dus heel erg belangrijk maar je  motivatie hoog houden ook. En dit is lang niet altijd even makkelijk. Er zullen namelijk altijd momenten zijn waarop het moeilijk is om je motivatie hoog te houden. En juist dan is het belangrijk om er actief aan te werken zodat je motivatie ook tijdens moeilijke momenten intact blijft.

Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop je dit kunt doen. Als je merkt dat je motivatie zakt dan kan het heel erg helpen om je doelen voor ogen te maken en tastbaar te maken. Hou dus goed voor ogen waarom je iets zo graag wil en zorg ervoor dat je gemotiveerd blijft! Op deze manier zorg je er dus ook meteen voor dat je weer weet waar je het allemaal voor doet en dit geeft over het algemeen je motivatie een enorme boost waardoor het weer makkelijker wordt om door te gaan!

Daarnaast kan het ook helpen om wat mensen om je heen te laten weten dat je het lastig hebt. Ook zij kunnen je dan helpen om je motivatie weer hoog te houden. Als ze weten dat je bezig bent met afvallen scheelt het al een beetje. Vervolgens is de stap dan wat kleiner om het ze te laten weten als het moeilijk is. Zij kunnen je dan helpen je motivatie weer terug te krijgen door je te herinneren waar je het allemaal voor doet.

En tot slot hebben we nog een hele handige tip. Het kan heel erg helpen om een boekje te maken met motivatie tips om vervolgens te gebruiken tijdens de momenten dat het moeilijk is. Schrijf in dit boekje jouw motivatie op maar gebruik ook gerust foto’s of andere plaatjes die je helpen om je motivatie hoog te houden. Op deze manier is het heel handig om je motivatie weer een flinke positieve boost te geven als het soms even wat minder is en moeilijker gaat.

Zo zie je dus maar dat er meer dan genoeg manieren zijn om je motivatie hoog te houden als het soms even wat moeilijker gaat of als je echt even een boost nodig hebt! Door daar actief aan te werken zorg je ervoor dat je altijd gemotiveerd blijft en heeft je afval poging dus ook de grootste kans van slagen!

Motivatie tips

Het is dan ook zeker een goed idee om gebruik te maken van deze tips als je het nodig hebt. Ze helpen je om je motivatie hoog te houden en om er op deze manier voor te zorgen dat je gemotiveerd kunt blijven! Daardoor gaat je afvalpoging je vaak beter af en dat is natuurlijk wel zo prettig!

Dat je motivatie soms wat zal zakken is overigens helemaal niet vreemd, dit hoort erbij. Waar het om draait is dat je probeerd hem dan weer omhoog te halen zodat je afvalpoging er niet onder zal lijden. Als je dit onder de knie hebt dan kom je heel ver en zal het niet bij een poging blijven maar een verbeterde levensstijl!