Turkse pizza of lahmacum is een dunne pizza met pikante tomaten- of gehaktsaus. Soms zitten er groenten of sausjes bij. Omdat Turkse pizza vers wordt gemaakt, kun je gemakkelijk het idee krijgen dat deze flinterdunne pizza gezond is. Alle ingrediënten zijn immers vers. Is Turkse pizza dus gezond of word je dik van Turkse pizza?

Turkse pizza bestaat uit een bodem van deeg gemaakt van bloem met daarbovenop een sausje van tomaten of pikant gehakt. De bodem is minder gezond, want bloem ofwel witmeel is ontdaan van allee voedingsstoffen in volle granen. Ook vezels vind je niet in witmeel, alleen koolhydraten. En die zijn juist minder gezond voor je, omdat ze in je lichaam worden omgezet in suikers. Krijgt je lijf deze stoffen toegediend, dan stijgt je bloedsuikerspiegel en stopt je lichaam met de vetverbranding. Een schommelende bloedsuikerspiegel kan leiden tot diabetes en overgewicht. In die zin is Turkse pizza dus een echte dikmaker. Maar hoe zit het met de saus?

Is de saus op Turkse pizza gezond?

Anders dan gewone pizza kent Turkse pizza slechts een dun laagje saus. Als die saus gemaakt is van verse tomaten en deze niet te veel zout en ongezonde vetten bevat, is het best een gezonde keuze. Ook vers, onbewerkt gehakt is gezond. Het bevat veel eiwitten, vitamines en mineralen die we nodig hebben om gezond te blijven. De saus maakt Turkse pizza dus een stuk gezonder. Toch kun je pas van gezond spreken als Turkse pizza groenten bevat.

Turkse pizza: groenten graag!

Turkse pizza die groenten bevat, is alweer een stuk gezonder dan Turkse pizza naturel. Groenten bevatten vezels die je spijsvertering stimuleren en je een verzadigd gevoel geven. Zo overeet je minder snel, en dat is gezond en goed voor je gewicht. Heb je de keuze uit verschillende groenten, kies dan voor een Turkse pizza met extra sla, tomaat en ui. Soms zit er ook komkommer op je Turkse pizza, net als peterselie of peper. Peterselie is heel gezond omdat het veel ijzer bevat. En peper vermindert je eetlust, wat fijn is als je wilt afvallen. Zit er sambal bij de Turkse pizza, dan heeft dit hetzelfde effect als peper.

Is Turkse pizza met kaas gezond?

Soms zit er kaas op je Turkse pizza. Hoewel dit het aantal calorieën doet stijgen, levert kaas ook veel gezonde eiwitten, vetten en mineralen. Het probleem is pas de knoflooksaus, als die bij je Turkse pizza zit. Deze bevat vaak veel ongezonde toevoegingen en ongezonde vetten. Ook gaat het aantal calorieën hierdoor sterk omhoog, waardoor je al snel meer calorieën binnenkrijgt dan je lijf verbrandt. Laat de knoflooksaus dus bij voorkeur weg als je Turkse pizza bestelt.

Zelf Turkse pizza maken

Maak je zelf Turkse pizza, dan kun je deze helemaal gezond maken door voor volkorenmeel te kiezen in plaats van witmeel. Dan profiteer je optimaal van de gezondmakende invloed van vezels op je spijsvertering en van de vitamines en mineralen in volle granen.

Hoeveel calorieën in Turkse pizza?

Turkse pizza met vlees, groenten en kaas is dus best gezond. Maar hoeveel calorieën levert een Turkse pizza eigenlijk? Volgens het Voedingscentrum is het aantal calorieën in Turkse pizza 430. We hebben het dan over een stukje pizza van 160 gram. Dat is behoorlijk wat voor een lunch of tussendoortje. Het probleem is echter niet zozeer het aantal calorieën in Turkse pizza, maar wat je daarnaast nog aan calorieën binnenkrijgt. Zijn dat meer calorieën dan je lichaam nodig heeft, dan slaat je lijf deze op als vetreserve en kom je aan. Daarom geldt ook: als je te veel Turkse pizza eet, word je dik. En dat is nou net het grootste probleem, want Turkse pizza is volgens velen verslavend lekker.