Vezelrijke groente: een handig overzicht

Om voldoende vezels te eten, is het belangrijk dat je volop plantaardige producten eet zoals granen, noten, groenten en fruit. Vooral vezelrijke groente is een uitstekende manier om veel extra vezels binnen te krijgen. Groente levert relatief weinig calorieën en je kunt er haast ongelimiteerd van eten.

Eigenlijk zijn alle groenten een uitstekende aanvulling op je dieet als je meer vezels moet eten, maar er bestaan natuurlijk wel verschillen. Daarom hebben we hier in de vorm van een top 10 een handige lijst voor je opgesteld, met een aantal van de meest vezelrijke groente.

Vezelrijke groente #10: Pompoen

Pompoen is niet alleen een lekkere, gezonde groente die zich leent voor zowel hartige als zoete bereidingen, het is ook nog eens best een vezelrijke groente. Per 100 gram bevat pompoen al snel zo’n 2,0 gram vezels.

Vezelrijke groente #9: Rode kool

Onder de kolen is de rode kool als vezelrijke groente een topper: ze bevat maar liefst 2,5 gram vezels per 100 gram. Andere kolen doen het trouwens ook niet slecht: zo bevat spitskool zo’n 2,2 gram en boerenkool zo’n 2,0 gram per 100 gram.

Vezelrijke groente #8: Wortel

Wat betreft wortels ken je vast wel de volkswijsheid dat ze goed zijn voor de ogen. Wat overigens geen fabeltje is; de provitamine A speelt zeker een rol bij een goed gezichtsvermogen. Maar, je denkt er wellicht niet meteen aan als een vezelrijke groente. En met 3,4 gram per 100 gram zijn wortels dat wel degelijk.

Vezelrijke groente #7: Broccoli

Broccoli is voor veel sporters een favoriete groente. Voor een groente bevat ze onder andere aardig wat eiwitten, maar met 3,5 gram per 100 gram is het ook nog eens een erg vezelrijke groente.

Vezelrijke groente #6: Spruitjes

Spruitjes: het is een beetje een ‘you love it or you hate it’ groente. Wat betreft het vezelgehalte is het in ieder geval zeker een ‘love it’: zo’n 4,0 gram per 100 gram. Al gaan we daar de niet-liefhebbers natuurlijk nog niet mee over de streep trekken.

Vezelrijke groente #5: Sojabonen, gedroogd

Peulvruchten zijn over het algemeen erg vezelrijk, en het is dan ook niet meer dan logisch dat we er verschillende in de top 5 hebben gezet. Met 5,0 gram per 100 gram zijn gedroogde sojabonen alvast een goede start. De brede toepassingsmogelijkheden, bijvoorbeeld als vleesvervanger, maken deze vezelrijke groente extra interessant.

Vezelrijke groente #4: Doperwten

Ook op de vierde plek in de lijst hebben we een peulvrucht staan, maar dan eentje die je vaker vers eet: de doperwt. Met 5,2 gram per 100 gram vormen de bekende groene erwtjes een bijzonder goede aanvulling voor een vezelrijk dieet.

Vezelrijke groente #3: Avocado

Avocado kennen we inmiddels allemaal wel als een groente, of eigenlijk vrucht, die veel gezonde vetten bevat. Maar wat veel mensen niet weten, is dat het ook een heel vezelrijke groente is, met maar liefst 6,4 gram vezels per 100 gram.

Vezelrijke groente #2: Maïs

Maïs is eigenlijk een graan, maar neemt in onze keuken toch meestal de rol van groente in. En met 9,2 gram per 100 gram is die ook zeker een vermelding in deze lijst waard.

Vezelrijke groente #1: Linzen, gedroogd

De eerste plaats in onze lijst is weggelegd voor de linzen. Deze peulvruchten bevatten maar liefst 15,8 gram vezels per 100 gram! Het is echter geen product waar we heel veel mee koken in de Nederlandse keuken. Maar met zoveel vezels loont het toch de moeite eens op zoek te gaan naar de talrijke lekkere linzenrecepten.