Verpakking

 

In de supermarkt word je overspoeld met producten. Alles staat vol met claims als: ‘bron van vezels’, ‘boordevol vitamines’, ‘het blauwe vinkje’ of ‘light’. Er zijn zo veel producten dat je niet meer weet wat je moet kiezen. Uiteindelijk kies je ergens voor, omdat de claims op de verpakking doen vermoeden dat het gezond is.

Claims

De claims die op de producten staan worden gecontroleerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en mogen er dus alleen opstaan als ze aan de eisen voldoen. Uiteraard spelen de fabrikanten hier zo goed mogelijk op in. Zo kan iets waar ‘boordevol vezels’ op staat, ook vol zitten met suikers waardoor, het gezonde aan het product een beetje wegvalt. Daarom is het belangrijk dat je niet alleen op de voorkant, maar vooral ook op de achterkant van het product kijkt. Om dit duidelijk te maken neem ik vandaag twee producten onder de loep, namelijk; sandwichspread en ketchup. Ik heb hierbij gekeken naar de hoeveelheid suikers die zijn toegevoegd aan deze ‘gezonde’ producten.

Sandwichspread

Sandwichspread lijkt een gezonde keuze voor op brood. Zo staat op die van Heinz dat het meer dan 30% groente bevat en op de spreads van Kesbeke staat het blauwe vinkje, wat zou betekenen dat het een bewuste keuze is binnen die productgroep.
Bij de spreads is er gekeken naar drie verschillende merken. Namelijk naar Heinz, Kesbeke en Zonnatura. Om de uitslag zo eerlijk mogelijk te houden is er gekozen voor één smaak, namelijk; tomaat.

Welke sandwichspread kun je het beste kiezen?

De spread van Heinz bevat met 2,3 g suiker per boterham het meeste suiker. Vervolgens komt de Kesbeke tomatenspread met 1,95 g suiker per boterham. Wat je het beste kunt kiezen is de groentespread van Zonnatura. De tomatenspread bevat minder dan de helft van de andere spreads namelijk slechts 0,9 g suiker per boterham. Van Zonnatura heb je zelfs een nog betere keuze namelijk de groentespread met spinazie; deze bevat slechts 0,57 g suiker per boterham.

Ketchup

Ketchup wordt vaak aangeraden omdat het gezonder is dan mayonaise. Dat klopt zeker, maar als je kijkt naar de etiketten van de verschillende merken, kom je erachter dat er flinke verschillen zitten in de hoeveelheid suiker die wordt toegevoegd.
Ik heb hier naar vier verschillende merken gekeken. Ik heb gekeken naar Heinz, Remia, de biologische tomatenketchup van de AH en AH basic. Op de ketchup van Remia staat een blauw vinkje, maar zoals je hierboven ziet hoeft dat niet meteen de beste keuze te zijn.

Welke ketchup kun je het beste kiezen?

Ook hier kwam Heinz niet goed uit de test. Heinz ketchup bevat namelijk 3.4 g suiker per eetlepel. De biologische ketchup van de AH doet het zelfs nog slechter met 3.5 g per eetlepel. Op de tweede plek kwam AH Basic met 3 g suiker per eetlepel. En met een flink verschil staat op de eerste plek Remia ketchup met 1.65 g suiker per eetlepel. Hier heeft het blauwe vinkje dus wel gelijk.

Waarom wordt er zoveel suiker toegevoegd?

Suiker wordt om verschillende redenen toegevoegd. De voornaamste reden om suiker toe te voegen is om de smaak van een product zoeter te maken. Mensen hebben namelijk een aangeboren voorkeur voor een zoete smaak. Ook versterkt suiker de natuurlijke smaak en worden sterke smaken zoals bitter of zuur afgezwakt. Andere redenen om suiker toe te voegen zijn textuur, volume of kleur.

Etiketten lezen

Producenten proberen je dus te verleiden tot het kopen van hun producten. Door claims die ze aan de voorkant op hun product zetten. Kijk in de winkel eens naar de achterkant van de producten die jij meestal koopt en vergelijk ze met producten Je kunt dan kijken naar het kopje koolhydraten en dan staat daaronder: ‘waarvan suikers’. Daar kun je precies zien hoeveel gram suiker een product bevat per 100 g. Dan kan je dus makkelijk de merken met elkaar vergelijken. Zo kun je minderen in je suikers en calorieën terwijl je wel hetzelfde product kunt blijven eten.

Blauwe vinkje

Zoals je in dit voorbeeld kunt zien kun je niet altijd uitgaan van de claims die op een product staan. Je zou namelijk verwachten dat je, door te kiezen voor een product met een blauw vinkje, kiest voor een gezond product. Maar omdat niet alle fabrikanten hieraan mee doen weet je dit eigenlijk nooit zeker. Zoals je nu kunt zien doet Kesbeke wel mee, maar Zonnatura niet. Daarom krijgt Kesbeke het vinkje, omdat zij van de producten die meedoen het beste uit de test komt. Dit is verwarrend voor de consument en daarom wordt er momenteel gekeken naar een betere  oplossing. Tot die tijd is het handig om zelf naar de achterkant van een product te kijken.
Meer weten over suiker in producten? Lees het artikel over suiker in vruchtensap

VERNIEUWD!

ONS 10-WEKEN AFSLANKBOEK