Jodium is belangrijk voor een gezonde werking van je schildklier. Ook om te groeien hebben we jodium nodig. Het mineraal is verder belangrijk voor een gezond zenuwstelsel en een gezonde stofwisseling. Waar zit veel jodium in?

Zeewier

Zeewier spant de kroon als het om jodium gaat. Zo’n 7 gram zeewier bevat maar liefst 4.500 microgram jodium. Dat is maar liefst dertig keer de hoeveelheid die je dagelijks minimaal nodig hebt. Dat is namelijk 150 microgram.

Himalaya zout

Himalaya zout is het onbewerkte, roze zout dat nog alle mineralen bevat. Zo ook jodium. Een halve gram zout bevat maar liefst 250 microgram jodium. Dat is veel meer dan wat je iedere dag nodig hebt van dit mineraal. Je hoeft dus maar weinig Himalaya zout te gebruiken om in je behoefte aan jodium te voorzien.

Gejodeerd zout

Jodium wordt vaak toegevoegd aan keuken-, tafel- en dieetzout. Dit zout bevat 21 milligram jodium per kilo zout. Dat is 21 microgram per gram zout. Behoorlijk wat dus.

Aardappels in de schil

Aardappels in de schil zijn een rijke bron van jodium. Een middelgrote aardappel bevat maar liefst 60 microgram.

Kabeljauw

Kabeljauw is ook een rijke bron van jodium. Een portie kabeljauw van 84 gram levert maar liefst 99 microgram van dit belangrijke mineraal.

Cranberries

Jodium komt ook voor in fruit, en wel in cranberries. Deze zure vruchtjes zijn niet alleen rijk aan vitamine C, maar bevatten ook grote hoeveelheden jodium. Zo’n 100 gram levert maar liefst 400 microgram van het mineraal op.

Garnalen

Zeevruchten bevatten allemaal veel jodium en garnalen zijn daar een voorbeeld van. Een portie van 84 gram levert 35 microgram jodium op.

Gebakken kalkoenborst

Houd je van kalkoen? Dan is het wellicht goed om te weten dat 84 gram gebakken kalkoenborst 34 microgram jodium bevat.

Gedroogde pruimen

Jodium komt naast cranberries ook voor in gedroogde pruimen. Vijf pruimen leveren zo’n 13 microgram op.

Witte bonen

Witte bonen zijn een uitstekende bron van jodium. Zo’n honderd gram levert maar liefst 32 gram van dit mineraal op.

Vissticks

Ook vissticks leveren aardig wat jodium op. Eet je er twee, dan kun je tot wel 35 microgram jodium binnenkrijgen.

Yoghurt

Yoghurt is ook een goede bron van jodium. Een schaaltje yoghurt van 250 gram levert 90 microgram jodium op.

Melk

Wist je dat je jodium ook in melk vindt? Eén kopje melk bevat maar liefst 56 microgram van het mineraal.

Brood met bakkerszout

Brood gebakken met gejodeerd bakkerszout is ook een belangrijke bron van jodium. Eet je vier sneetjes brood met 1,2 procent bakkerszout, dan krijg je zo’n 100 microgram jodium binnen. Eet je zes boterhammen per dag, dan kom je daarmee iedere dag aan je benodigde hoeveelheid jodium.

Tonijn in blik

Tonijn is niet alleen heel lekker, maar bevat ook nog eens behoorlijk wat jodium. Tonijn in olie levert trouwens meer jodium op dan tonijn in water: per 84 gram zo’n 17 microgram.

Eieren

Eieren zijn ook een behoorlijk goede bron van jodium. Als je twee kleine eieren eet, krijg je zo’n 35 microgram van dit mineraal binnen.