Wat betekend light?

Light

Er is veel onduidelijkheid over lightproducten. Veel mensen denken namelijk dat lightproducten minder calorieën bevatten en daarmee een bewustere en gezondere keuze zijn. De regels over wanneer je een product de claim ‘light’ mag geven, zijn alleen iets anders. Vaak wordt light door elkaar gehaald met caloriearm. Een logische gedachte, maar dus niet altijd waar. Dit is weer slimme een manier van de producent om de consument te misleiden.

Wanneer mag je een product dan wel light noemen?

Je mag een product de claim ‘light’ geven als het product ten minste 30% minder energie, vet of suiker bevat. Sommige producten kunnen dus wel minder calorieën bevatten, maar dat hoeft dus niet. Ook bij een claim als ‘een verlaagd vetgehalte’ moet het product ten minste 30% minder vet bevatten dan het normale product.

Ingrediënten

De claim is dus gebaseerd op één onderdeel in een product en niet over het hele product. Zo kan een product dus minder vet bevatten, maar dit wordt vervolgens aangevuld met koolhydraten en eiwitten. Daardoor bevat het weer bijna net zo veel calorieën als het gewone product. Neem bijvoorbeeld light chips in vergelijking met de normale versie, deze bevat 33% minder vet. Om het product zoveel mogelijk hetzelfde te houden, worden er vervolgens andere ingrediënten aan toegevoegd. Daardoor bevat het product uiteindelijk maar 10% minder calorieën. Als we gaan kijken naar light pindakaas is dit bijna hetzelfde. Het product bevat 30% minder vet, maar uiteindelijk maar 12% minder calorieën. Soms wordt er zelfs extra zout aan het product toegevoegd om de smaak te compenseren voor het verlaagde vetgehalte.

Wel of geen light?
Sommige producten kunnen een goed alternatief zijn. Kijk bijvoorbeeld naar zuivelproducten die minder vet bevatten. Let er wel op dat er dan geen extra  suiker aan toegevoegd is. Kijk daarvoor op de achterkant van het etiket naar de voedingswaardetabel en vergelijk het met de achterkant van een gewoon product. Ook als je kiest voor light-frisdranken maak je een gezondere keuze. Deze bevatten namelijk zoetstoffen die een stuk zoeter zijn (soms wel duizenden keren) dan gewone suiker. Daardoor hoef je minder toe te voegen en daardoor bevat het product ook minder calorieën. Denk dus altijd goed na voor je een lightproduct koopt en kijk altijd even op de achterkant van het etiket.