Green happiness

Er zijn vele populaire diëten op de markt, met allemaal hun eigen wonderen en beloftes. Zo ook het Green Happiness dieet.

Green Happiness is een plantaardig, orthomoleculair dieet. Wat houdt dit in en is dit wel goed voor je? Wij zochten het voor je uit.

Wat is het Green Happiness dieet?

Tessa Moorman en Merel von Carlsberg zijn de oprichters van dit dieet. Zij hebben een programma ontwikkeld wat 50 dagen duurt. Tijdens deze 50 dagen eet je volledig plantaardig en volgens de voorwaarden van een “orthomoleculair dieet”, hierover in de volgende alinea meer informatie. Doordat het dieet erg laag is in de hoeveelheid energie zal je er gewicht mee verliezen. Naast gewichtsverlies is het doel van het dieet om je algehele gezondheid te verbeteren. Denk hierbij aan minder klachten van de darmen en meer schoonheid.

Wat is “orthomoleculair”?

Orthomoleculaire voeding is afkomstig van de orthomoleculaire geneeskunde, opgericht door Linus Pauling. Een scheikundige met een Nobelprijs voor scheikunde. Echter had die niet zoveel verstand van geneeskunde, al zijn claims werden namelijk onderuitgehaald door de wetenschap. Orthomoleculaire geneeskunde gaat er vanuit dat je bepaalde ziektes kunt genezen of voorkomen door enorme hoeveelheden van bepaalde essentiële voedingsstoffen te slikken. In het verleden hadden mensen nog vaak ziektes door extreme tekorten van deze voedingsstoffen. In de huidige westerse wereld komt dit nauwelijks meer voor. Deze vorm van “geneeskunde” kan daardoor juist leiden tot negatieve gezondheidseffecten zoals een hogere kans op leverafwijking of schade aan hart en nieren. Wanneer je veel vitamine A en E slikt bij kanker, zoals aangeraden, verstoort dit juist de  behandeling van kanker. Deze vorm van geneeskunde wordt daardoor gezien als de populairste kwakzalverij van deze tijd. Geneeswijzen zonder wetenschappelijke onderbouwing en soms zelfs met negatieve gezondheidseffecten.

Lees ook: Killerbody dieet, werkt het echt?

Onderbouwing van het dieet

Zoals hierboven beschreven werken ze aan de hand van orthomoleculaire voeding. Evenals bij de orthomoleculaire geneeskunde ontbreekt de onderbouwing van de adviezen van het dieet ook vaak. Daarnaast refereren ze ook foutief naar bronnen die niet overeenkomen met hun informatie. In het boek staat wel een literatuurlijst met wetenschappelijk bronnen. Dit doet het lijken alsof het programma fatsoenlijk onderbouwd is. Echter is er gebruik gemaakt van “cherry picking” waarbij enkel de onderzoeken mee zijn genomen die positieve resultaten geven over hun adviezen, ongeacht of dit juist is of niet.

Foutieve adviezen en gezondheidseffecten

Het dieet is volledig plantaardig. Wanneer je een plantaardig dieet volgt is het ten eerste al lastiger om genoeg eiwit binnen te krijgen. Daarbij komt ook nog is dat je behoefte aan eiwit hoger wordt omdat ons lichaam lichamelijk eiwit minder goed kan gebruiken. Ze vertellen je bij Green Happiness alleen niet dat je een verhoogde eiwitbehoefte hebt. Wel adviseren ze je om 6% van de energie-inname uit eiwit te halen. Een gemiddeld dagmenu komt op 1300 kcal uit, wat betekent dat de eiwitinname op 20 gram per dag zit. Dit is veel te weinig voor een volwassen persoon. Dit zal ervoor zorgen dat je veel spiermassa verliest, al helemaal als je erbij gaat bewegen. Ook je huid, haar en nagels zullen achteruit gaan.

Als mens hebben we een bepaalde mate van vet nodig in onze voeding. Dit vet wordt onder andere gebruikt voor transport van bepaalde voedingsstoffen en om onze hormoonbalans goed te houden. Het voedingscentrum raadt aan om minimaal 20% van je energie uit vet te halen. Bij Green Happiness zit dit op 19% of lager.

Door het plantaardige dieet en het skippen van bepaalde voedingsproducten ontstaan er ook tekorten van een aantal vitaminen en mineralen. Voorbeelden hiervan zijn calcium, vitamine D en vitamine B12. Als dit niet aangevuld wordt kan dit op de lange termijn gezondheidsklachten veroorzaken zoals zenuwschade en botontkalking. Als advies wordt gegeven om hier enorm dure supplementen voor te gebruiken. Deze supplementen zijn dan weer enorm hoog in dosering en kosten vooral enorm veel geld. Binnen een normaal voedingspatroon zijn al deze voedingsstoffen in voldoende mate aanwezig. De producent en leverancier zal vast beter worden van deze eetstijl. Als mens zijnde heb je toch meer aan een normaal gebalanceerd voedingspatroon. Zowel fysiek, mentaal als in de portemonnee.

Op de lange termijn

Het afvallen gebeurt natuurlijk door de lage energie-inname. Naarmate de weken vorderen neemt de hoeveelheid energie die er gegeten mag worden af. Ook wordt er op een gegeven moment aangegeven dat je “vastendagen” toe kan voegen om nog verder en sneller af te vallen. Hierdoor zal je ten eerste nog meer tekorten ontwikkelen. Daarnaast valt dit niet op de lange termijn vol te houden, zo gauw als je weer normaal doet zal je dan ook weer aankomen. Je krijgt ook geen begeleiding om je gewicht op de lange termijn vast te houden. Wederom een dieet met een hoog risico op terugval in het oude gewicht.

Conclusie

Het Green Happiness dieet werkt volgens een plantaardig en orthomoleculair principe. Orthomoleculaire voeding is afkomstig van de gelijknamige geneeskunde wat momenteel gezien wordt als de populairste vorm van kwakzalverij door het ontbreken van onderbouwing. Dit brengt helaas ook risico’s met zich mee voor de gezondheid. Er is binnen het dieet een enorm eiwittekort, vettekort en vitamine- en mineralentekort. Een aantal van deze voedingsstoffen raden ze dan aan om aan te vullen met enorm dure en hooggedoseerde supplementen. Op de lange termijn is er een risico op gezondheidsproblemen door de slechte adviezen. Ook is er een hoog risico op terugval in het oude gewicht omdat er geen enkele vorm van begeleiding is om het gewicht te behouden.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Wil je meer weten over Green Happiness? Zie dan het voedingscentrum.