vitamine D

Zonlicht en een goede voeding zijn belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Maar ook als je gezond en gevarieerd eet en regelmatig buiten bent, krijg je niet altijd genoeg van deze vitamine binnen. Daarom hebben wij alles over vitamine D voor jou op een rijtje gezet!

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en is essentieel voor sterke botten en tanden en het zorgt ervoor dat de mineralen calcium en fosfor uit de voeding worden opgenomen in het lichaam. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij de weerstand en een goede werking van de spieren.

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Wanneer de zon op je huid schijnt, maakt je lichaam vitamine D aan. Over het algemeen krijgen de meeste mensen met een lichte huid voldoende vitamine D binnen wanneer zij gezond en gevarieerd eten en voldoende blootgesteld worden aan de zon. Een kwartier tot half uur per dag, met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon, is dan al voldoende.

Vitamine D zit ook in onze voeding. Belangrijke bronnen zijn vette vissoorten zoals zalm en makreel. In Nederland wordt vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Maar wanneer heb je dan extra vitamine D nodig?

Er zijn groepen die meer vitamine D nodig hebben, omdat ze niet voldoende uit hun voeding of de zon kunnen halen. Hierbij gaat het om:

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Mannen en vrouwen met een donkere (getinte) huidskleur
  • Mensen die weinig buiten komen
  • Mensen die hun huid bedekken
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven
  • Vrouwen boven de 50 jaar
  • Mannen boven de 70 jaar

Val jij binnen een van deze groepen? Dan is het verstandig om 10 microgram extra vitamine D te suppleren in de vorm van druppels, capsules of tabletten. Met uitzondering de mensen van boven de 70 jaar, zij hebben 20 microgram extra vitamine D nodig.

Wil je meer lezen over vitamine D? Kijk dan eens op de website van het Voedingscentrum. Twijfel je nog? Doe dan de Vitamine D test!

#Gewoondoen