Water

Deze blog schrijf ik naar aanleiding van de blog van vorige week. Daarin heb ik uitgelegd dat vruchtensappen en frisdrank niet goed voor je zijn, maar wat mag je dan wel drinken?

De gemiddelde mens heeft per dag ongeveer 1,5 liter vocht nodig. Je mag hierbij zelf kiezen of je (bruis)water, thee, koffie of soms een glas light-frisdrank drinkt. Hoeveel vocht je precies nodig hebt is per persoon verschillend. Zo heb je met warm weer wat meer nodig dan met koud weer. Ook als je veel sport is het goed om extra te drinken. Bij meer dan een uur intensief sporten is het verstandig om een (isotone) sportdrank te drinken. Als je minder intensief en langdurig sport is water prima.

Nu kan ik me voorstellen dat je water een beetje saai vindt om te drinken, maar je kan het altijd lekkerder en leuker maken door er zelf een smaakje aan toe te voegen. Helaas is de zomer net voorbij, maar ook een zelfgemaakte ijsthee is erg lekker. Zelfs als het zonnetje niet meer schijnt. Hieronder vind je ideeën om je drinken een stuk lekkerder te maken zonder alle ongezonde suikers.

Voor zelfgemaakte ijsthee:

Ijsthee kun je op twee manieren maken. De koude versie en de warme versie. Voor de koude versie heb je iets meer geduld nodig, maar daarom heb je minder kans dat de ijsthee bitter wordt.

Koude versie:
– Voeg ongeveer 2 eetlepels losse (of 2 zakjes) thee naar keuze toe aan 1 liter koud water. (Dit is naar smaak, als je het de eerste keer een beetje slap vindt kun je de volgende keer wat extra toevoegen.)
– Doe hierbij munt en citroen naar smaak
– Laat de thee in een afgedekte kan in de koelkast minimaal 5 uur trekken en het liefst de hele nacht.
– Haal de zakjes uit de thee, maar laat de citroen en munt zitten of voeg eventueel wat verse toe.

– Schenk in een glas met veel ijsklontjes.

Warme versie:
– Voeg ongeveer 2 eetlepels losse (of 2 zakjes) thee naar keuze toe aan 1 liter warm water. (Dit is naar smaak, als je het de eerste keer een beetje slap vindt kun je de volgende keer wat extra toevoegen.)
– Laat de thee ongeveer 5 minuten trekken en haal daarna de zakjes eruit.
– Laat afkoelen en doe als het koud genoeg is in de koelkast in een afgesloten kan.
– Doe hierbij munt en citroen naar smaak

– Schenk in een glas met veel ijsklontjes.

– Als je haast hebt kun je het recept van de warme versie volgen, maar gebruik dan 250 ml heet water om de thee in te laten trekken. Doe vervolgens de overige 750 ml water erbij, maar dan koud en voeg nog wat ijsklonten toe.

Ideeën voor lekkere smaakjes in je water:

> Stamp de ingrediënten een beetje plat voor je het water erbij doet dan komt de smaak beter uit. De drankjes kun je het best een nachtje in de koelkast laten staan om de smaak er goed in te laten trekken. Ook kun je er voor kiezen om bruiswater te gebruiken in plaats van gewoon water.

Voorbeelden van combinaties zijn:

  • Water met sinaasappel en blauwe bessen
  • Water met komkommer, limoen en munt
  • Water met gember en citroen(melisse)
  • Water met grapefruit en rozemarijn
  • Water met citroen en framboos
  • Water met munt en watermeloen
Natuurlijk zijn er nog veel meer opties kies fruit dat je zelf lekker vindt en kies er een lekker kruid bij. Neem hiervoor wel altijd verse kruiden. Als je een ander soort fruit wilt nemen kies dan voor een zachte variant. Je kunt in plaats van vers fruit ook kiezen voor fruit uit de vriezer, dan is je water meteen lekker koud!