vooruitgang meten

Zodra je weet dat je successen boekt krijg je meteen een boost van motivatie. Yeah, zie je wel dat je het kunt! Je weerstaat dan net wat beter de verleidingen en krijgt plezier in het afvallen. Maar je gewicht kan iedere dag schommelen zijn, dus dagelijks op de weegschaal staan is geen goed idee. Dit kan zelfs demotiverend werken, terwijl je zo goed bezig bent! Wil je weten hoe je wél je vooruitgang bij kan houden? Lees dan snel verder!

Jezelf wegen op de weegschaal

Het aantal kilo’s kan een goed beeld geven van jouw vooruitgang. Toch is – zoals hierboven genoemd – dagelijks wegen geen goed idee. Je gewicht kan namelijk per dag en tijdstip wat toe- of afnemen, zonder dat jij hier echt invloed op hebt. Dit hangt bijvoorbeeld af van hoeveel je hebt gegeten of gedronken, hoeveel je hebt gezweet en of je toevallig net naar de wc bent geweest. Wat wél slim is, is jezelf wekelijks wegen. Dit zal je een realistischer beeld geven. Weeg jezelf op een vast moment. Bijvoorbeeld iedere vrijdagochtend als je opstaat. Vóór je ontbijt, en nadat je naar de wc bent geweest. Goede tip: geef je gewicht door in het forum bij de afvalgroep! Dit zorgt voor een stok achter de deur, en geeft je de mogelijkheid om met ander lijners te praten. Ook kan jij je gewicht aanpassen binnen jouw profiel, je hebt dan een duidelijk overzicht van jouw succes!

Centimeters meten

Soms geeft de weegschaal hetzelfde gewicht aan als vorige week, terwijl je zo goed bezig geweest bent! Dit kan een tegenvaller zijn, maar ga niet bij de pakken neer zitten. Er is een grote kans dat je wel degelijk vorderingen maakt. De weegschaal weegt alleen het totale aantal kilo’s. Hij kan geen verschil meten in vet- of spiermassa. Sport je veel? Dan kan het zijn dat je spiermassa toeneemt, en je vetmassa afneemt waardoor je gewicht hetzelfde blijft. Ook je vochthuishouding kan hier invloed op hebben. Handig dus om wat extra zekerheid te krijgen. Meet jezelf op! Houd bijvoorbeeld bij wat de omvang is van jouw taille en heupen. Koop een klein notitieboekje en noteer hier iedere week jouw meetgegevens.

Foto’s maken

Voor en na foto’s geven goed weer hoeveel je bent veranderd. Elke keer dat jij in de spiegel kijkt, zie je het verschil steeds minder sterk. Je raakt namelijk gewend aan hoe je eruit ziet. Toch kan het heel motiverend werken om het uiterlijke verschil te zien als je bent afgevallen. Daar helpen voor en na foto’s heel erg goed bij. Ga op zoek naar foto’s van voordat je ging afvallen of maak ze vandaag nog!

Gezondheid, energie en conditie

Tenslotte is niet alle vooruitgang aan de buitenkant te zien of te meten. Misschien heb je last van overbelaste gewrichten en is dit je grootste motivatie. Of wil jij afvallen in combinatie met het verlagen van je bloeddruk of cholesterol (raadpleeg dan een diëtist). Het is dan goed om te noteren wat jouw beginpunt is. Hoe ver kan je nu lopen zonder last te krijgen van je knieën? Wat is je huidige bloeddruk? Wanneer raak je buiten adem als je gaat wandelen of hardlopen? Schrijf dit allemaal op en kijk eens per maand naar je vooruitgang. Wat kan je nu wel, wat je een maand geleden niet kon?

Tip: wil jij je conditie verbeteren? Probeer dan het Slimrun-programma of ga aan de slag met de beweegoefeningen!