Eet gezond 2

Blogreeks deel 2: Je eet gezond en valt geen gram af. Je begrijpt er helemaal niets van. Het verhaal van de negatieve energiebalans heb je vast weleens gehoord… Eet minder calorieën dan je verbruikt, want elk pondje gaat door het mondje. Was het altijd maar zo makkelijk! Zou het ook een andere reden kunnen hebben? Jazeker, lees maar gauw verder!

‘Het komt door de stress!’

Een uitspraak die je vast vaker hebt gehoord of misschien wel zelf zegt: ‘het komt door de stress.’ Maar, is het waar?

Stress is een dikmaker waar je totaal geen rekening mee houdt. Een beetje stress is gezond, maar heb je teveel stress loop je het risico dikker en dikker te worden. Wanneer je veel stress hebt, gaat het lichaam over op een soort overlevingsstand. Biochemische processen zorgen ervoor dat er meer brandstof wordt opgeslagen en de stofwisseling omlaag gaat. Als dat nog niet alles is, komen er op de langer termijn ook nog eens hormonen vrij die de vetopslag rond de buik bevorderd.

Hoe jij je voelt op dagen waarin je veel stress ervaart, speelt alleen wel een belangrijke rol bij overgewicht. Hoe jij hier mee omgaat, is namelijk bepalend voor de gevolgen van stress. Kies je ervoor op de bank te ploffen met de koektrommel op je schoot als je een rotdag hebt gehad of trek jij je hardloopschoenen aan om je hoofd te legen? Aan jou de keus!

Lees ook: Ik eet gezond, maar val niet af deel 1

 

#gewoondoen

Bronnen: Het gezonde afvalboek – Ivan Wolffers, Het hongerige brein – Dr. Frank