eet gezond 3

Blogreeks deel 3: Je eet gezond en valt geen gram af. Je begrijpt er helemaal niets van. Het verhaal van de negatieve energiebalans heb je vast weleens gehoord… Eet minder calorieën dan je verbruikt, want elk pondje gaat door het mondje. Was het altijd maar zo makkelijk! Zou het ook een andere reden kunnen hebben? Jazeker, lees maar gauw verder!

‘Het komt door te weinig slaap!’

Een uitspraak die je vast vaker hebt gehoord of misschien wel zelf zegt: ‘het komt door te weinig slaap.’ Maar, is het waar?

Ja, slaapgebrek kan leiden tot overgewicht. Dit komt omdat een gebrek aan slaap zorgt voor een vermindering van het verzadigingshormoon leptine en de afgifte van het hongerhormoon ghreline juist stimuleert. Het gevolg hiervan is dus logisch, je gaat meer eten dan je nodig hebt. Niet alleen je hormoonhuishouding verandert, ook je bloedsuikerspiegel stijgt. Zorgwekkend, omdat een hoger bloedsuikergehalte in het bloed een belangrijke factor is in het ontwikkelen van diabetes type 2.

Niet alleen een korte nachtrust (minder dan vijf uur), maar ook een te lange nachtrust (negen tot tien uur) kan dit veroorzaken. Langslapers liggen vaak langer in bed, omdat de slaap niet goed genoeg was. Uiteindelijk zorgt een slechte nachtrust voor vermoeidheid, waardoor je minder gaat bewegen, meer gaat eten en je zo eigenlijk in een vicieuze cirkel terecht komt. De kilo’s tikken er vervolgens aan.

Nu kunnen we natuurlijk niet alleen je slechte nachtrust de schuld geven. Je slechte nachtrust zorgt voor meer trek, waardoor je over de hele dag meer eet. Dat niet alleen, je gaat laat in de avond snacken, terwijl je eigenlijk al in bed had moeten liggen. Het is de kracht om niet aan deze trek toe te geven!

#gewoondoen

Bronnen: Het hongerige brein – Dr. Frank, Het gezonde afvalboek – Ivan Wolffers