Het is voor de hand liggend dat pure, verse groente het gezondste is. Hier is niks aan toegevoegd, wat vaak wel het geval is bij groente uit blik. Toch is verse groente eten niet altijd even praktisch en is een voorraad groente in de vriezer vaak een uitkomst als je weinig tijd hebt. Maar hoe slecht is groente uit blik of uit de vriezer?

Uit een onderzoek van American Journal of Lifestyle Medicine blijkt dat de voedingsstoffen van groente dat ingeblikt of ingevroren wordt vrijwel gelijk blijven. Bij de verse groente op de groenteafdeling is dat niet het geval; hoe langer de groente blijft liggen, hoe minder vitamines ze bevatten.

Ingeblikte of ingevroren groenten hebben nóg een streepje voor op de verse groente. Ze besparen tijd omdat je ze niet meer hoeft te snijden en/of wassen, daarnaast zijn ze in verhouding ook vaak goedkoper dan verse groente.

Toch zit er bij ingeblikte groente nog een addertje onder het gras. Uit een recent onderzoek van Foodwatch blijkt dat bijna de helft (46%) van groenten in pot of blik gesuikerd is. Deze groente bevat dus meer suiker dan de verse variant. Het toevoegen van suiker is niet nodig voor de houdbaarheid van deze groenten, het is enkel toegevoegd zodat de consument de groente uit blik of pot lekkerder vindt. Biologische groente uit blik of pot is niet veel beter; in 6 van de 11 onderzochte biologische potten of blikken bleek ook extra suiker te zitten.

Dus ben jij klaar met al die extra suikers die je ongemerkt binnen krijgt? Gebruik dan ingevroren of verse groenten. Liever toch wat blikken in de voorraadkast? Lees dan goed de etiketten. Kijk naar de ingrediëntenlijst en laat de potten en blikken staan waar suiker aan is toegevoegd. Er is tenslotte 54% van de ingeblikte groente over die geen toegevoegde suikers bevatten, keuze genoeg!