Intermittent fasting

Steeds meer mensen zijn te zwaar en ook steeds meer mensen willen wat aan hun gewicht doen. Intermittent fasting is een van de vele populaire afvalmethodes op de markt.

Al deze afvalmethodes zeggen de perfecte manier te hebben gevonden. Wat is intermittent fasting en werkt het nou echt beter dan regulier afvallen?

Wat houdt intermittent fasting in?

Intermittent fasting, letterlijk vertaal naar periodiek vasten. Dit beschrijft al aardig goed wat de “dieetstyle” inhoudt. Het gaat namelijk om een periode van normaal eten, gevolgd door een periode waarin wordt gevast. Oftewel, in die periode eet je niet. In de periode waarin je wel mag eten mag alles gegeten worden. De volgende drie manieren van intermittent fasting worden vaak gebruikt:

  • Dag om dag: 24 uur vasten gevolgd door een dag waarop normaal je normaal eet.
  • Meerdere dagen vasten: 1-3 dagen in de week vasten gevolgd door een periode van normaal eten
  • Dagelijks periodiek vasten: een periode van 16-20 uur op een dag waarop je aan één stuk door vast, gevolgd door een periode van 4-8 uur waarbinnen je normaal eet.

Vaak wordt er op een vastendag wel wat gegeten. Producten die je dan bijvoorbeeld kunt nemen zijn groente en fruit. Groente en fruit leveren alsnog heel weinig energie. Het drinken van water en andere caloriearme dranken mag onbeperkt.

Waar is intermittent fasting op gebaseerd?

Bij iedere dieet aanpak met gewichtsverlies als doel is de energiebalans leidend. Dit houdt in dat je minder eet dan je verbrand. Deze “energiebeperking” heeft naast gewichtsverlies nog een aantal andere gevolgen voor het lichaam. Het lichaam komt in een soort crisissituatie terecht. Als reactie op deze situatie krijg je onder andere een toename van de eetlust en een daling van de energie die beschikbaar is voor lichaamsbeweging. Volgens het intermittent fasting systeem zou je niet in deze “crisissituatie” komen, wat er voor zorgt dat je gewicht verliest zonder de nadelen hiervan.

Wanneer iemand zich in een negatieve energiebalans bevindt en dus lichaamsgewicht kwijt raakt gaat dit vrijwel altijd gepaard met een verlies in spiermassa. Dit valt te beperken door voldoende eiwit te eten en krachttraining te doen. Intermittent fasting zou ervoor moeten zorgen dat de spiermassa zoveel mogelijk intact blijft. Dit zou werken omdat het lichaam in de vastenperiode energie vrij gaat maken uit vetzuren. De energie komt hierbij vrij in de vorm van ketonlichamen. Ketonlichamen zouden de spiermassa intact houden.

Lees ook: Portiecontrole behouden, hoe doe ik dat?

Het daadwerkelijke effect van intermittent fasting

Studies hebben reguliere energiebeperking vergeleken met intermittent fasting. Deze onderzoeken concludeerden dat intermittent fasting even effectief is als regulier diëten. Theoretisch gezien kun je dus evengoed een regulier dieet doen als een vorm van intermittent fasting. In de praktijk werkt het vaak net wat anders. Zo heeft intermittent fasting een enorme impact op je sociale leven doordat je maar beperkt mag eten. Het kan lastig worden om mee te gaan naar feestjes en etentjes. Daarnaast kan het ook als lastig voor je zijn om de eetlust te weerstaan tijdens het vasten.

Een positief punt aan intermittent fasting is dat je zonder restricties kunt eten binnen de uren dat er gegeten mag worden. Doordat je kort mag eten en een lange periode niet mag eten kom je over het algemeen alsnog in een energietekort terecht.

Conclusie

Intermittent fasting kan je gebruiken als het een dieetstijl is die bij je past. Het is puur theoretisch gezien niet beter dan een regulier dieet, onderzoek toont aan dat de resultaten overeen komen. Echter zorgt het vasten voor een leefsituatie die bij je moet kunnen passen. Je moet om kunnen gaan met lange periodes van niet eten en rekening houden met je sociale leven.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Wil je meer weten over intermittent fasting? Zie het voedingscentrum!