intetmittent fasting

Intermittent fasting, ook wel vasten met tussenpozen genoemd is een voedingspatroon waarbij je gedurende een bepaalde tijdsperiode niet eet en daarnaast gewoon gezond eet. Er zijn verschillende vormen van vasten, waarvan om de dag vasten en periodiek vasten het meest bekend zijn.

Vormen van vasten

  • Om de dag vasten: dit houdt in dat je de ene dag niet tot heel weinig eet en de andere dag gewoon gezond eet.
  • Twee dagen per week vasten: dit wordt ook wel het ‘5:2 dieet’ genoemd. Zoals de naam al doet vermoeden vast je twee dagen achter elkaar. Tijdens de vastendagen mag je wel eten, maar de totale calorie-inname (vrouwen 500 en mannen 600 calorieën) mag je niet overschrijden. De overige vijf dagen eet je gewoon gezond.
  • Gematigd vasten: één of meerdere dagen per week vasten. Tijdens de vastendagen mag je wel eten, maar is de totale calorie-inname zeer laag. Vaak drink je tijdens deze vastendagen alleen groene smoothies.
  • Eén maaltijd per dag: dagelijks vasten door maar één maaltijd per dag te eten. Verder drink je alleen maar water en kruidenthee.
  • Vijf uur per dag eten: dagelijks 19 uur vasten en maar 5 uur per dag eten, bij voorkeur alleen tusen 17:00 en 22:00.
  • Zes uur per dag vasten: elke dag 6 uur vasten door tussen 10:00 en 16:00 of 12:00 en 18:00 niks te eten.

Gezondheidsvoordelen

Intermittent fasting helpt bij het verliezen van gewicht. Mensen die om de dag vasten zijn beter in staat vet te verbranden en kunnen makkelijker een gezond gewicht bereiken en behouden. Als je de hele dag door (suikerrijk) eet, raakt je lichaam hieraan gewend en zal je lichaam vooral suikers verbranden. Door om de dag te vasten leert je lichaam weer vet te verbranden. Een ander voordeel van intermittent fasting is dat je lichaam insulinegevoeliger wordt.

Met tussenpozen vasten heeft een positieve invloed op het cholesterol- en triglyceridengehalte. De verhouding tussen het (slechte) LDL-gehalte en het (goede) HDL-gehalte verbetert. Daarnaast is uit dierproeven gebleken dat intermittent fasting het risico op allerlei vormen van kanker en andere ernstige ziekten verlaagt. De relatie tussen intermittent fasting en kanker bij mensen is nog onvoldoende onderzocht, maar wetenschappers menen dat de resultaten veelbelovend kunnen zijn.

Werkt het echt?

Intermittent fasting kan gunstige gezondheidseffecten hebben en effectief zijn voor gewichtsverlies. De langetermijneffecten op de gezondheid zijn echter nog onvoldoende bekend. Wanneer je een langere tijd afwisselend vast, is het wel belangrijk goed in de gaten te houden of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt op de dagen dat je wel normaal eet.

* Heb je medische klachten en wil je graag vasten met tussenpozen? Overleg het dan eerst met je behandelend arts voordat begint.

Tips voor intermittent fasting:

  • Zorg ervoor dat je op de dagen dat je normaal kunt eten, gezond en gevarieerd eet
  • Blijf voldoende drinken
  • Plan je maaltijden in. Dit geeft rust en een duidelijk verwachtingspatroon.
  • Zoek afleiding, zodat je niet de hele tijd aan eten hoeft te denken.
  • Bouw het vasten langzaam op.
  • Zet door! Een lege maag hoort er bij. Na verloop van tijd went je lichaam aan je nieuwe voedingspatroon en neemt het hongergevoel af.
  • Wees niet te streng voor jezelf!

#Gewoondoen

Bron: Voedingscentrum, Jesse van der Velde