brood een dikmaker

Overal zie je uiteenliggende uitspraken over brood, maar hoe zit het nou echt?! Is brood een dikmaker? En moeten we toegeven dat we het al die jaren verkeerd hebben gedaan? Wij hebben de echte feitjes voor jou op een rijtje gezet.

 

Wat zit er in?

In een sneetje volkoren brood zit ongeveer 13 gram koolhydraten.Bij een normale dagelijkse calorie-inname van 2000 (voor vrouwen) en 2500 (voor mannen) behoort een koolhydraatinname van 40 – 70 procent van die calorieën. Voor vrouwen komt dat neer op 200-350 gram koolhydraten en voor mannen 250-438 gram. Een sneetje brood is ten opzichte van de dagelijkse koolhydraatbehoefte dus niet eens zo veel. 

Ook bevat brood vezels, dat een gunstig effect heeft op de gezondheid. Er zijn onwijs veel broodsoorten en soms zien we door de bomen het bos niet meer. De ene soort bevat meer vezels dan de ander. Volkorenproducten bevatten de meeste vezels. Het is daarom de meest gezonde keuze om de koolhydraten die je nodig hebt te halen uit volkoren brood. 

Tot slot zitten in brood belangrijke vitaminen en mineralen zoals foliumzuur, B-vitaminen, ijzer en jodium. Brood is een van de belangrijkste jodium leveranciers. Jodium is namelijk een onmisbaar mineraal om je schildklier goed te laten werken. Jodium zit helaas bijna niet meer in de grond en het zit daardoor van nature maar in weinig producten. Jodium wordt daarom in de vorm van bakkerszout aan brood toegevoegd. 

 

Broodbeleg

Brood is zo slecht nog niet, zolang je je natuurlijk houdt aan de aanbevolen hoeveelheid. Het zit hem wel vaak in de keuze en de hoeveelheid van het soort beleg. Wanneer je een dikke laag roomboter, dubbel beleg of vaak zoet- of vet broodbeleg op je boterham doet zorgt dit voor extra (onnodige) calorieën. Wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, kom je aan. 

 

Is brood een dikmaker?

Nee, brood is geen dikmaker zolang je je houdt aan het voedingsadvies van 4 tot 5 sneden voor vrouwen en 6 tot 8 sneden brood voor mannen. Je komt aan in gewicht op het moment dat je meer calorieën eet, dan je verbruikt. Dat ligt niet per se aan brood. Wanneer je een dieet volgt, kan het tijdelijk verstandig zijn om geen of minder brood te eten. Dat heeft niks te maken met brood zelf, maar met de calorieën die (belegd) brood levert. Brood past dus prima in een gezond voedingspatroon (en is dus een hele belangrijke bron van jodium!). Wanneer je brood eet, kies dan bij voorkeur voor volkorenbrood. Volkoren producten hebben een gunstig effect op de gezondheid.

 

Bron: Voedingscentrum

Misschien vind je dit artikel ook leuk: Tips voor een platte buik
Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.