Melk

Melk, een product dat in bijna iedere koelkast terug is te vinden.

Het wordt gebruikt om te drinken tijdens de lunch, het kan dienen als basis voor sauzen van de avondmaaltijd en het is onmisbaar in de luxe koffies. Een veelzijdig product dat de een neemt omdat die het lekker vindt en de ander om gezondheidsredenen. Echter, is dit laatste wel een goed plan? Wij van Afvallen met Nederland zochten dit voor je uit!

Vitamines en mineralen

Binnen het Nederlandse voedingspatroon is melk een van de belangrijkste leveranciers van onder andere calcium en vitamine D. Calcium en vitamine D zijn belangrijk voor het krijgen en behouden van sterke botten en verkleinen daarbij de kans op botbreuken. Daarnaast is het rijk aan verschillende B-vitamines.

Lees ook: Van aardappelen word je dik

Melk tijdens het afvallen

Naast dat melk rijk is aan bepaalde vitamines en mineralen is het ook een bron van eiwitten. Eiwitten zijn de voedingsstoffen die zorgen voor spieropbouw en spierbehoud. Wanneer je bezig bent met een afvaltraject is het van belang om af te vallen in vetmassa en je spiermassa zoveel mogelijk te behouden. Dit kan behaald worden door voldoende eiwit in je voedingspatroon te hebben.

Verzadigd vet

Melk is een dierlijk product. De vetten die in dierlijke producten zitten zijn meestal verzadigde vetzuren. Een hoge inname van verzadigd vet is een risicofactor voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Vandaar dat het aan te raden is de hoeveelheid verzadigd vet te beperken. Naast volle melk, wat veel verzadigd vet bevat, bestaan er ook halfvolle en magere varianten. Deze twee varianten bevatten een stuk minder vet dan de volle variant, maar nagenoeg evenveel calcium en vitamines. Daarnaast bevatten de magere varianten ook iets meer eiwit dan de volle variant.

Binnen een Nederlands voedingspatroon speelt melk een grote rol in het leveren van bepaalde vitamines en mineralen die er samen onder andere voor zorgen dat onze botten in goede gezondheid blijven. Daarnaast kunnen de eiwitten in melk ervoor zorgen dat we tijdens een afvaltraject onze spiermassa zoveel mogelijk behouden zodat we op kracht en conditie blijven. Pas wel een beetje op met het vet in de volle variant, de voorkeur gaat daarbij uit naar een halfvolle of magere variant.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Wil je meer lezen over melk? Klik dan hier.