motivatie

Uit de praktijk blijkt dat mensen die willen afvallen onmiddellijk alles veranderen en zich per direct van alles ontzeggen. Slecht plan! Dat is misschien te doen voor de eerste paar weken, maar absoluut niet haalbaar op de lange termijn. Hoe blijf je motivatie houden?


We zullen in stapjes dingen moeten veranderen om gewoon slank te worden en het streefgewicht blijvend te behouden. Het is bijna onmogelijk of in ieder geval heel erg lastig om een hele grote verandering in een keer aan te pakken zonder dat je terugvalt in je oude gedrag.

Het kan simpel! Wij geloven dat jij al 80% van het streefgewicht kan behalen door maar 20% van je gedrag te veranderen. Hoe? Door iedere keer kleine dingen aan te passen in je gedrag leer je deze veranderingen tot nieuwe gewoontes te maken.

Maar hoe pak je dit nu aan?

Een mooi voorbeeld is frisdrank. Het maakt niet uit of je veel of weinig frisdrank drinkt, frisdrank zorgt voor extra calorieën. Bijkomend nadeel is dat wanneer je iets zoets drinkt (of eet) je behoefte naar zoetigheid toeneemt, wat weer effect heeft op wat je later op de dag wilt gaan eten en de hoeveelheid ervan.

Wist je trouwens dat sommige gewone vruchtensappen net zo veel of zelfs meer suiker zit dan frisdrank? Let dus goed op de keuze die je maakt! Een simpele oplossing is water drinken.

Even een aantal voordelen op een rijtje:

  • een minder grote calorie-inname dan met frisdrank en vruchtensappen, water bevat namelijk geen calorieën
  • uiteindelijk krijg je minder behoefte aan zoetigheid
  • het scheelt sjouwen in de supermarkt (tenzij je liever bronwater drinkt, dan heb je meteen een goede work-out)
  • besparing van tientallen euro’s op jaarbasis
  • water kun je gemakkelijk zelf op smaak brengen

Alle begin is zwaar! Je hersenen zijn geconditioneerd om frisdrank uit de koelkast te pakken en de smaak van water kan in het begin nogal saai zijn. Je moet wennen en volhouden. Beetje bij beetje ga je een nieuw patroon krijgen waarbij water de nieuwe standaard gaat worden. En omdat je veel minder calorieën binnenkrijgt, gaat het afvallen nog sneller.

Want een glas (250 ml) frisdrank of vruchtensap bevat 100-120 calorieën. Dus stel je drinkt 5 glazen op een dag, is dat toch al gauw 500-600 calorieën per dag extra, terwijl een glas water geen calorieën bevat. Deze simpele verandering zorgt er dus voor dat je vrij gemakkelijk onder je dagelijkse energiebehoefte komt, waardoor je sneller afvalt.

Blijf motivatie houden

Zo zie je maar dat een kleine en simpele verandering in je dagelijkse patroon een groot gevolg kan hebben op het behalen en behouden van je streefgewicht.

Klik hier voor het motivatieprogramma van AMN!

#Gewoondoen