Ontbijt

Het ontbijt, de eerste maaltijd van de dag. Je hebt mensen die niet zonder ontbijt de deur uit kunnen. Echter is er ook de groep mensen waarvoor ontbijten een hel is.

Ze hebben ’s ochtends geen trek, hebben altijd haast of ze krijgen gewoon geen hap door hun keel. In deze blog behandelen we hoe belangrijk het is om te ontbijten en geven we je een aantal manieren hoe je het ontbijten makkelijker kan maken.

Hoe belangrijk is het ontbijt?

Van huis uit wordt vaak aangeleerd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Het ontbijt zou ervoor zorgen dat alle processen in je lichaam opgestart worden. Is dit belang echter wel zo groot als er wordt gezegd? Daarop is het antwoord nee.

Lees ook deze blog: Is ontbijten noodzakelijk?

De processen in het lichaam gaan gelukkig 24 uur per dag door en dankzij de grote reserves in ons lichaam is het niet nodig om heel abrupt aan te vullen met voeding na een nachtje slapen. Studies laten wel zien dat mensen die regelmatig ontbijten vaak gezonder eten en zich beter kunnen concentreren. Echter is de kans heel groot dat dit komt doordat deze groep mensen bewuster bezig is met hun voeding. Dit is dus geen direct effect van het ontbijten. Waarom zou je dan, als je geen trek hebt, jezelf dwingen om te ontbijten? Wat je dan beter kunt doen is je ontbijt meenemen en het opeten op een moment dat je wel trek hebt.

Heb je nou wel trek, maar lukt het niet om te ontbijten doordat je bijvoorbeeld haast hebt of omdat je in de ochtend geen hap door je keel krijgt? Probeer dan is een van de volgende opties!

Makkelijk en snel

Heb jij in de ochtend altijd haast en is dat de reden dat het ontbijten er vaak bij inschiet? Het liefst eet je natuurlijk een verantwoord ontbijt in plaats van snel een croissantje te halen op het station. Zorg er daardoor voor dat je een makkelijk en snel ontbijt hebt, die je bijvoorbeeld de avond van te voren al kunt maken!

  1. Overnight oats
    Havermout met melk en daaraan wat smaakmakers toegevoegd. Een ontbijt rijk aan vezel en eiwit die je goed verzadigd. Maak het de avond van te voren klaar en je hoeft het ‘s ochtends alleen maar uit de koelkast te pakken!
  2. Pannenkoekjes
    Bak de avond van te voren een paar pannenkoekjes volgens een standaard recept en eet ze ‘s ochtends lekker op. Wil je ze niet koud eten dan kan je ze even opwarmen in de magnetron. In een creatieve bui? Maak de pannenkoekjes spannender met wat vers rood fruit, sesamzaadjes en wat honing.
  3. Fruit
    Maak een lekkere fruitsalade voor jezelf. Wanneer je houdt van klein fruit zoals bessen en druiven kun je deze ook heel makkelijk de avond van te voren maken door alles samen in een schaal te gooien en het in de koelkast te bewaren. Hou je van fruit zoals appels, peren of ander groot fruit? Dit kun je van te voren bewaren, voeg dan wat citrussap toe om te voorkomen dat je fruit bruin wordt.

Makkelijke wegeters

Heb je moeite om ‘s ochtends je ontbijt weg te krijgen? Dit kan komen doordat je een droge mond en keel hebt of dat het gewoonweg niet goed lukt om te slikken. Wanneer je wel trek hebt is dit enorm vervelend. De volgende opties kunnen het makkelijker voor je maken om toch wat binnen te krijgen!

  1. Zuivel
    Als je moeite hebt met droge producten is het een idee om wat vloeibaars te kiezen. Kies bijvoorbeeld een van de vele zuivel varianten die verkrijgbaar zijn in de Nederlandse supermarkten en voeg er voor de vulling lekker wat granen of fruit aan toe. Lees meer over zuivel variaties!
  2. Ontbijtsmoothie
    Liever echt iets om te drinken? Maak een lekkere smoothie! Kies een zuivel variant die je lekker vindt en voeg daar een paar stukken fruit en bijvoorbeeld wat bladgroente aan toe! Het leuke aan de smoothie is dat je hem helemaal naar smaak kunt maken. Wil je hem zoeter dan voeg je meer zoet fruit toe en andersom. Als die wat dik is voeg je wat water toe of wat dunne zuivel.
  3. Knijpfruit
    Je moet ervan houden, maar als je echt niks weg krijgt maar je wilt wel graag wat eten kan je ook kiezen voor een knijpfruitje!

Conclusie

Ontbijt vooral als je trek hebt! Dan toch moeite om het weg te krijgen of heb je haast? Probeer de bovenstaande tips uit. Heb je geen trek? Neem je ontbijt mee naar je bestemming en eet wanneer je wel honger hebt.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.