Pioppi

Met het voorjaar om de hoek wordt het weer tijd om aan het zomerlichaam te werken. Het Pioppi dieet belooft je dat je binnen 21 dagen gezonder en fitter kunt worden.

Slechts 21 dagen om je levensstijl te veranderen, af te vallen en risico’s op ziektes te verminderen. Dat klinkt toch als de uitkomst? Werkt dit dieet echt zo goed als ze beloven? Wij zochten het voor je uit.

Wat is het Pioppi dieet?

Het Pioppi dieet is ontwikkeld door de cardioloog dr. Aseem Malhotra en Donal O’neill. Dit dieet is gebaseerd op een Mediterraan voedingspatroon, zoals er bijvoorbeeld in Italië gegeten wordt. Zo is het dieet ook vernoemd naar het Italiaanse dorpje Pioppi. Dit dorpje kreeg aandacht doordat hier een verband werd gevonden tussen een hoge levensverwachting en het gunstige effect van een Mediterraan voedingspatroon.

Het dieet is laag in koolhydraten en hoog in vetten. Naast voedingsadviezen bevat het ook een klein stukje aan leefregels voor slaap, beweging en sociale contacten. Ze claimen dat je met dit dieet kan afvallen, het risico op diabetes type 2 en hartziekten kunt verlagen en metabool syndroom kunt terugdraaien in de 21 dagen. Het metabool syndroom heb je als je minstens 3 van de volgende klachten hebt: veel buikvet, verhoogde bloeddruk, verhoogde bloedsuiker, verhoogd bloedvetgehalte of verlaagd HDL-cholesterol.

Specifieke voedingsadviezen binnen het dieet

Zoals hierboven beschreven is het dieet laag in koolhydraten en hoog in vet. Ze raden aan om 3 keer per dag te eten en tussendoor niet te snacken. Wanneer je niet verzadigd genoeg bent moet je in de 3 maaltijden meer eten. Daarnaast adviseren ze om per week 1 keer 24 uur te vasten.

Ze raden aan om voornamelijk olijfolie, roomboter en kokosolie te gebruiken. Daarnaast wordt ook het gebruik van volle zuivel en kazen, onbewerkte vlees- en visproducten, groenten, noten, eieren, fruit, pure chocola, rode wijn, koffie, thee en water geadviseerd.

Het gebruik van koolhydraatrijke producten raden ze juist af. Producten zoals pasta, brood en rijst worden dus niet gegeten. Ook producten met veel suikers zoals frisdrank, vruchtensap en honing zijn verboden. Ten slotte worden oliën van zaden, zoals zonnebloemolie, producten die bestaan uit meer dan 3 ingrediënten en lightproducten afgeraden.

Lees ook: Green Happiness, gevaarlijk voor je gezondheid?

De realiteit van het Pioppi dieet

Om te beginnen zegt het dieet een Mediterraan voedingspatroon te zijn. Door het ontbreken van koolhydraatrijke producten zoals pasta en brood en het toevoegen van kokosvet is het verre van een Mediterraan voedingspatroon. Binnen het Mediterraan voedingspatroon wordt er wel vlees en eieren gegeten, maar dan in een beperkte mate en niet zo extreem als binnen het dieet. Door het ontbreken van de graanproducten ontstaat er een grotere kans op een tekort aan onder andere B-vitamines en voedingsvezel. Daarnaast zouden volkorenproducten kunnen zorgen voor een verlaagd risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Door de hoge aanwezigheid van producten die rijk zijn aan verzadigd vet, zoals vlees, kaas, volle zuivelproducten, kokosolie en roomboter, zorgt het Pioppi dieet voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Vandaar dat het voedingscentrum adviseert om juist vloeibare oliën, zoals olijfolie, en vloeibare bak- en braadproducten te gebruiken. Deze zijn rijk aan onverzadigd vet en verlagen daardoor juist het risico op hart- en vaatziekten.

De hoge vlees- en visconsumptie in het dieet kan gevolgen hebben voor de planeet. Het produceren van vlees heeft een grote invloed op de vervuiling van de aarde en dus het milieu. Wanneer iedereen zoveel vis zou eten als er wordt geadviseerd in het Pioppi dieet dan krijgen we een heel hoog risico op overbevissing en het aantasten van de zeebodems. Het voedingscentrum adviseert daarom ook om twee keer per week vegetarisch te eten.

Claims van het Pioppi dieet

Ze doen beloftes dat je gewicht verliest, je risico op diabetes type 2 en hartziekten verlaagt en dat je het metabool syndroom binnen 21 dagen kan verhelpen. Echter is er geen wetenschappelijk onderzoek die deze claims kan ondersteunen. Dit is ronduit gek, dat je deze claims maakt, zonder dat er onderzoek naar is gedaan. Zoals hierboven genoemd vergroten ze juist de kans op hart- en vaatziekten en slaan ze op meer gebieden de plank mis.

Conclusie

Het Pioppi dieet claimt je te kunnen laten afvallen en het risico op bepaalde ziektes te kunnen verlagen en dit alles in 21 dagen. Dit klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Er is geen wetenschappelijk onderzoek om deze claims te onderbouwen, wel is er wetenschappelijk onderzoek om het tegenovergestelde aan te tonen. Zo eet je geen volkoren producten, is er een hoge inname van verzadigd vet en raden ze vastendagen aan. Dit alles met een eigen bijdrage aan de verhoging van de kans op bepaalde ziektes, tekorten aan bepaalde voedingsstoffen of verhoogd risico op terugval in het oude gewicht.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Wil je meer weten over het Pioppi dieet? Zie dan het voedingscentrum.