Portiecontrole

Overal in Nederland worden all you can eat restaurants uit de grond gestampt en door de invloeden uit Amerika worden de verpakkingen van eten in de winkels steeds groter. Al deze invloeden maken het steeds lastiger om portiecontrole te behouden.

Hoe zit het met portiecontrole en hoe doe je dat? Wij van Afvallen met Nederland zochten het voor je uit.

Onderzoek naar portiecontrole

In een onderzoek naar verzadiging werd 62 deelnemers een kop soep voorgeschoteld. Een aantal van deze koppen soep was echter “bodemloos”. De bodemloze koppen werden namelijk ongemerkt van onderuit weer bijgevuld. Achteraf werd gevraagd hoe verzadigd zij zich voelden en hoeveel calorieën zij dachten te hebben geconsumeerd. Er zaten nauwelijks verschillen tussen de antwoorden van beide groepen. Echter had de “bodemloze” groep 73% meer gegeten.

Consumptie normen

Dit onderzoek laat zien dat de verzadiging onder invloed is van hetgeen wat geregistreerd wordt. Ondanks dat er 73% meer gegeten werd, waren mensen niet meer verzadigd. Dit heeft ermee te maken dat mensen gewend zijn ergens naartoe te eten. Dit worden ook wel consumptie normen genoemd. Hetgeen wat op een bord ligt wordt gezien als een “normale” portie en er wordt gegeten tot het bord leeg is. Met de groter wordende porties bestaat hierbij het gevaar dat het daadwerkelijk invloed heeft op de grootte van de portie die gegeten wordt.

Tips om overeten te voorkomen

Nu we weten dat onze verzadiging onder invloed is van hetgeen dat wij zien en registreren kunnen wij hierop inspelen. Met de volgende tips kun jij de portiecontrole weer terug krijgen.

Misschien vind je dit artikel ook interessant: Snel eten en de risico’s daarvan

Kleiner bord

Zoals beschreven zijn we gewend om “ergens naar toe te eten” of zoals van huis uit wordt geleerd, het bord moet leeg. Het bord wat leeg gaat wordt hierbij gezien als de “normale” portie. Het kan daarom verstandig zijn om een maaltijd van een kleiner bord te eten. Het is nog steeds een vol bord, echter ligt er een stuk minder op.

Aandacht voor de maaltijd

Om goed te registreren wat er gegeten wordt en deze signalen ook door te sturen naar de maag is het belangrijk om aandacht te hebben voor de maaltijd. Dit betekent, eten aan tafel zonder afleiding van bijvoorbeeld de televisie, werk of het lezen van de krant. Zorg dat je je bezig houdt met eten als je aan het eten bent.

Eet rustig en bedachtzaam

Je aandacht bewaren voor het eten is stap één. Zorg daarnaast dat je rustig eet en nadenkt bij hetgeen wat je in je mond stopt. Wat hierbij kan helpen is tussen de happen even je bestek neer te leggen en eerst je mond leeg te eten voor je verder gaat. Ga daarnaast goed na hoe het eten smaakt, hoe de textuur en temperatuur van het eten is en wat voor emoties het bij je oproept. Eet alsof je in een sterrenrestaurant zit.

Conclusie

All you can eat restaurants en steeds groter wordende porties maken het moeilijk om portiecontrole te behouden. Onderzoek heeft aangetoond dat de schatting van de hoeveelheid voeding wordt bepaald door onze ogen in plaats van onze maag. Vandaar dat het belangrijk is om in te spelen op deze kennis. Doe dit bijvoorbeeld door van een klein bord te eten, aandacht te hebben voor je maaltijd en rustig en bedachtzaam te eten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken? Leer een gezonde leefstijl aan te nemen met Afvallen met Nederland!