slank het najaar in

De herfst is officieel begonnen, wat betekent dat de kans op griep of verkoudheid ook weer toe is genomen. Op het moment dat het kouder wordt, gaat je weerstand achteruit. Daarom is het van groot belang om gezond het najaar in te gaan, zodat de kans klein(er) is dat je ziek wordt. Maar hoe voel je je fitter en tegelijkertijd slanker tijdens de koude dagen? Heel simpel: door de tips op te volgen in dit artikel.

Zorg voor voldoende nachtrust en ontspanning 

Een groot deel van de Nederlanders werkt (te) veel. Wanneer je meer vatbaar bent voor verkoudheid en griep is het daarom aan te raden om in het koudere seizoen écht beter je rust te pakken. Dat betekent op tijd naar bed, voldoende uren slapen en overdag rustmomenten toevoegen. Gun jezelf af en doe een dagje vrij om te ontspannen en ga bijvoorbeeld naar de wellness. Een dagje goedkoop naar de sauna kan tegenwoordig al heel gemakkelijk. Heb je thuis een bad? Plan dan één avondje per week ‘me-time’ voor jezelf in en neem een lekker warm bad. Wist je dat een uur in bad zitten ongeveer gelijk staat aan een uur wandelen volgens onderzoek van de Universiteit van Loughborough? Dat betekent dus op een natuurlijke manier afvallen zonder dat je daar iets voor hoeft te doen, win-win situatie.

 

Ook genoeg beweging is belangrijk

Naast het feit dat je genoeg moet rusten is het van groot belang dat je meer beweegt. Ook in het najaar is het bijvoorbeeld heerlijk om even frisse lucht te krijgen door een wandeling te maken als pauze van je werk. Voldoende beweging is natuurlijk sowieso beter voor je lijf. Je stimuleert de bloedsomloop, je verbrandt calorieën en je mindset kan even worden gereset. Door veel ‘experts’ wordt aangeraden om iedere dag minstens 10.000 stappen te maken om je fit te blijven voelen. Voor mensen met een kantoorbaan is dit wellicht soms wat lastig. Onze tip hierbij is om een stappenteller aan te schaffen zodat je precies kunt bijhouden hoeveel je loopt per dag. Zo’n stappenteller kan je stimuleren om er juist in de avond nog even uit te gaan of tussen de middag net dat rondje extra te lopen. Op die manier kan een stappenteller ook helpen met afvallen en je fitter voelen.

 

Gezond eetpatroon tijdens het najaar 

Tot slot is het zaak om tijdens de koude dagen net iets meer op je eetpatroon te gaan letten. Gezond en voldoende eten draagt namelijk bij aan hoe je je voelt. Kook met seizoensgroenten, zorg voor voldoende afwisseling en zorg dat je iedere dag genoeg vitaminen binnenkrijgt. Om een goede weerstand op te bouwen zijn eiwitten, gezonde vetten en gezonde koolhydraten de belangrijkste onderdelen. Let hierbij extra op vitamine C, een belangrijke vitamine in het koude seizoen. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat je lichaam uit zichzelf meer eiwitten aan kan maken. Die eiwitten zorgen er weer voor dat bacteriën het lichaam uit worden gezet. Op die manier word je minder snel ziek én zorg je voor een gezonder voedingspatroon.

 

Misschien vind je dit artikel ook leuk: Welk type eter ben jij?
Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.