Snacken

Wanneer je een afvalpoging doet zal dat veelal bestaan uit het aanpassen van je voedingspatroon. Betere en gezondere voeding gaat er namelijk uiteindelijk voor zorgen dat jij kunt afvallen. Kun je dan nog wel een beetje snacken vraag je je vast af.

Nou, een hele pizza als vlug tussendoortje of even een flinke maaltijd van de snackbar als 3 uur snack is misschien niet zo’n goed idee, maar je kunt zeker nog wel wat lekkers nemen!

Waarom is snacken zo’n taboe?

Tijdens het afvallen moet je ervoor zorgen dat je meer energie verbrand dan je binnenkrijgt. Dit kan je doen door iedere dag uren te gaan sporten, maar beter kun je je inname verminderen. Hiervoor moet je dus aan je voedingspatroon gaan sleutelen. Gezonder, beter of minder eten. Aangezien men vooral het ontbijt, middageten en avondeten als belangrijk ziet aangezien dat de maaltijden zijn dat je grote hoeveelheden voedingsstoffen binnenkrijgt worden de tussendoortjes of snackmomenten vaak genegeerd. Was je gewend om een tussendoortje te gebruiken voor een dikke koek of een zak chips dan moet er zeker wat veranderen, maar je kan er gerust nog wat eten!

Het belang van snacken

Tussendoortjes eten, oftewel snacken, is bij een afvalproces juist heel belangrijk! Doordat je regelmatig eet zorg je ervoor dat je gedurende de dag minder trek hebt en dus minder snel toe gaat geven aan verleidingen. Daarnaast kan je je voedingsinname beter verdelen waardoor je de verschillende voedingsstoffen beter kunt verdelen. Je kunt een tussendoortje ook beter zien als één van de zes momenten waarop je je lichaam voedingsstoffen levert in plaats van een moment waarbij je even lekker gaat snacken.

Lees ook: Bewegen tijdens het afvallen

Wat mag ik dan wel?

Zoals beschreven gaat het bij afvallen volledig om de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt via je voeding. Het is dus verstandig om je tussendoortjes wat lichter te houden aangezien je hoofdmaaltijden vaak al wat rijker aan energie zijn. Daarnaast is het goed om iets van eiwit bij je tussendoortjes te nemen, dit zodat je eiwitverdeling over de dag goed is voor optimale opname. Tussendoortjes waar je dus aan kunt denken zijn een bakje yoghurt met wat fruit en muesli, een kleine salade met iets van kip of geroosterde kikkererwten of gewoon een broodje met iets van vleeswaren of kaas. Geen behoefte aan iets van eiwit erbij? Je kunt natuurlijk altijd gaan voor een stuk groente of fruit met iets van een hummus dip erbij of gewoon los.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Bekijk de site van het voedingscentrum als jij meer inspiratie wilt voor goede tussendoortjes!