Snel eten

Na een lange dag werken snel aanschuiven aan de eettafel om een bord leeg te eten of tijdens die korte pauze vlug even de broodtrommel leegeten.

Het zijn situaties die een ieder zal herkennen. Het is voor ons Nederlanders zelfs niet gek om nog even snel door te werken tijdens het eten, maar is dit snelle en ongefocuste eten wel goed voor ons?

Onderzoek naar snel eten en overgewicht

In verschillende wetenschappelijke onderzoeken is onderzocht wat het effect is van het eettempo op overgewicht. Zo ook bij een Nieuw-Zeelands onderzoek, hierbij werden meer dan 100.000 vrouwen van middelbare leeftijd ondervraagt over hun eetgedrag. Na een correctie van de overige risicofactoren voor overgewicht bleek het dat de snelle eters vaker te zwaar waren. Dezelfde resultaten werden in een groot aantal andere onderzoeken ook gevonden.

Verzadiging

Hoe kan het nou dat snelle eters een hoger risico op overgewicht hebben, als je dat broodje in twee minuten opeet bevat die toch evenveel calorieën als hetzelfde broodje dat in tien minuten opgegeten wordt? Iemand die snel eet krijgt inderdaad evenveel calorieën binnen als iemand die langzaam eet en zolang de portie hetzelfde blijft is er geen probleem. Echter duurt het even lang voordat het lichaam verzadigd is, wat er weer voor zorgt dat een snelle eter een grotere portie kan eten voordat die verzadigd is.

Meer genieten en beter proeven

Om te voorkomen dat er te snel en zonder aandacht gegeten wordt moet er tijd vrij gemaakt worden voor de maaltijd. Als men rustig de tijd neemt voor de maaltijd wordt het eten beter geproefd en wordt er meer van genoten. Ga bijvoorbeeld na hoe de temperatuur van het eten is, wat je opvalt aan de textuur van de hap die je in je mond hebt, welke emoties het bij je oproept en natuurlijk hoe het smaakt. Door deze stappen na te lopen wordt het eten optimaal geproefd en geregistreerd door de hersenen.

Lees ook: Afvaltips voor 2019

Tussendoortjes

Naast dat het van belang is om aandachtig te eten, is het ook belangrijk om je hongergevoel over de dag enigszins te bedrukken. Wanneer er met een enorme honger aan een maaltijd begonnen wordt is het aantrekkelijk om de maaltijd weg te schrokken. Probeer daardoor met de tussendoortjes over de dag het verzadigingsniveau op peil te houden.

Een snel eettempo kan een risicofactor zijn voor overgewicht aangezien het lichaam net zolang nodig heeft om verzadigd te raken, waardoor er grotere porties gegeten kunnen worden. Zorg er daarom voor dat er van iedere hap genoten wordt door de tijd te nemen voor de maaltijd en alles goed te proeven. Hou daarnaast het verzadigingsgevoel op peil door je tussendoortjes goed te verdelen.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Bron: Volkskrant