Lucinda's column

Het is niet alleen een kwestie van een sterke wil of het gebrek daaraan waardoor we teveel eten en in gewicht aankomen. Er zijn veel andere factoren die hier invloed op hebben.
Heb je de eerste vijf punten gemist? Lees dan eerst even dit artikel hier!

5 slechte gewoontes en hoe ze te doorbreken, deel II

6. Te weinig slaap

Volgens een recent onderzoek uit Tokio bleek dat mannen en vrouwen die 5 uur of minder sliepen in de nacht sneller geneigd waren in gewicht aan te komen dan mensen die minimaal 7 uur per nacht sliepen.

De oplossing: ontwikkel een vaste routine voor jezelf en probeer elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Houd de slaapkamer donker en rustig en vermijd tv kijken of achter de PC zitten tot tenminste 1 uur voor het naar bed gaan. Bedenk hoe beter je slaapt hoe beter de getallen op de weegschaal zijn.

7. Te veel TV kijken of achter de PC zitten

Bij TV kijken, achter de PC zitten of videospelletjes spelen, is het niet alleen het gedachteloos snacken waar je je zorgen om moet maken. Een nieuwe studie ontdekte dat tieners die maar 1 uur op een dag videospelletjes speelden al meer aten gedurende de rest van de dag en zwaarder werden. Ook bij TV kijken kan dit het geval zijn.

De oplossing: neem regelmatig korte pauzes als je veel achter het scherm zit. Ga een rondje lopen of neem op het werk de trap in plaats van de lift. Ga vaker sporten in plaats van TV te kijken of computerspelletjes te doen. Een half uurtje extra bewegen levert op jaarbasis vele kilo’s gewichtsverlies extra op.

8. Junkfood

Iedereen weet hoe slecht junkfood voor je gewicht is, maar het is waarschijnlijk nog veel erger dan gedacht. Diverse dieronderzoeken laten zien dat de hersens van ratten net zo verslaafd raken aan voedingsmiddelen die veel vet en suiker bevatten als aan drugs zoals bijvoorbeeld cocaïne.

De oplossing: is niet om je favoriete versnaperingen te elimineren uit je dieet want daardoor ga je er alleen maar meer naar verlangen. Ontdek voor jezelf wat je echt lekker vindt en neem daar af en toe iets van in kleine mate. Beschouw dit ook als een speciaal moment en geniet er bewust van. Door af en toe in kleine mate de dingen te eten die je echt lekker vindt is de kans veel groter dat je je dieet volhoudt.

9. Te veel eten in het weekend

Het weekend betekent dat je vrij bent van je werk maar je kunt niet vrijaf nemen van je dieet. Het weekend beslaat voor meer dan ¼ deel van een maand en dat is teveel aan tijd om je dieet te verwaarlozen. Natuurlijk moet het mogelijk zijn in het weekend jezelf wat extra’s te gunnen, maar als je de gewoonte hebt van vrijdag tot en met zondag teveel extraatjes te nemen doe je al het effect teniet van de overige 5 dagen waar je wel goed op je dieet hebt gelet.

De oplossing: houd ook in het weekend de portiegroottes in de gaten. Maak er een gewoonte van om juist in het weekend als je meer tijd hebt gezonde en lekkere nieuwe recepten uit te proberen. Maak er ook een gewoonte van om in het weekend extra te gaan bewegen.

10. Te weinig eten

Veel lijners maken de denkfout dat hoe meer calorieën ze beperken hoe meer ze afvallen. Het tegenovergestelde is bijna altijd het geval. Een dieet volgen wat veel te weinig calorieën bevat leidt er toe dat men gaat overeten op een later moment. Daarnaast wordt je stofwisseling trager als je langere tijd te weinig eet, waarschijnlijk zelfs ook op lange termijn!

De oplossing: over het algemeen moeten vrouwen nooit minder dan 1200 calorieën eten en mannen nooit minder dan 1500 calorieën. Houd je voeding goed in de gaten op hoeveelheid en volwaardigheid!