Lucinda's column

Het is niet alleen een kwestie van een sterke wil of het gebrek daaraan waardoor we teveel eten en in gewicht aankomen. Soms is het een onbewust ingeslopen gewoonte die je hebt ontwikkeld zonder dat je je daarvan bewust bent, zoals ’s morgens de deur uit gaan zonder te ontbijten of de zak chips leeg eten voor de tv. Voordat je het weet kan 1 slechte gewoonte leiden tot veel gewichtstoename terwijl je dat zelf niet in de gaten hebt.

5 slechte gewoontes en hoe ze te doorbreken

1. Te grote porties

Voedingspsycholoog Brian Wansink van de Cornell University in Amerika ontdekte dat hoe groter het bord waar je van eet, hoe meer je onbewust eet. Hij ontdekte dat bioscoopbezoekers die extra grote bakken oude popcorn kregen toch nog 45 % meer aten dan diegenen die verse popcorn uit kleinere bakken met dezelfde hoeveelheid aten. Uit een onderzoek uit 2007 van de University of Pennsylvania bleek dat de gemiddelde portiegrootte van Amerikanen 25 % groter was dan van de Fransen, terwijl de grootte van de porties groente 24 % kleiner waren. Let vooral ook op de portiegrootte in een restaurant. Vaak worden de gerechten op hele grote borden geserveerd en zul je sneller geneigd zijn alles (te veel) op te eten.

De oplossing: eet van kleinere borden/kommen zodat je porties voldoende groot lijken. Eet/drink ook nooit direct uit het pak maar schenk drinken in een glas of leg je eten op een bord of in een kom. Houd ook eens een tijdje een eetdagboek bij zodat je een goed overzicht hebt van wat en hoeveel je daadwerkelijk naar binnen werkt op een dag. Dit kan zeer verhelderend werken en je helpen je gedrag te veranderen.

2. ’s avonds snacken

Het gaat niet alleen om wat je eet maar ook wanneer je eet. Een studie van de Nortwestern University liet zien dat muizen die overdag een dieet met een hoog vetgehalte kregen (terwijl deze nachtdieren dan horen te slapen), significant meer gewichtstoename hadden dan de muizen die hetzelfde dieet in de nacht kregen.

De oplossing: na het avondeten moet je de keuken beschouwen als gesloten voor de dag. Poets je tanden. Met gepoetste tanden heb je ook minder zin in snaaien. Heb je toch erge trek; wacht eerst 10 minuten. Als je dan nog honger hebt neem dan iets kleins zoals fruit een plakje 30+ kaas of een schaaltje yoghurt.

3. De hele dag door snacken

Aan deze slechte gewoonte maken veel mensen zich schuldig; de hele dag door snacken en snaaien. Vaak zijn het producten die veel calorieën bevatten en lege koolhydraten. Volgens een studie van de University of North Carolina bleek dat het niet alleen een probleem voor volwassenen is, maar ook kinderen snacken steeds meer en meer ongezonde junkfood zoals chips, frisdrank, snoep etc.

De oplossing: houd alleen gezonde snacks binnen handbereik zoals wortels, komkommer, humus, noten, gedroogde zuidvruchten, popcorn, yoghurt en fruit. Stop je kasten niet vol met chips of koekjes waarvan je weet dat je ze niet kunt weerstaan.

Af en toe een snoepje en toch afvallen »

4. Het ontbijt overslaan

Iedereen weet dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, maar veel mensen gunnen zichzelf niet de tijd om te ontbijten. Als je maaltijden overslaat wordt je stofwisseling trager, plus het ontbijt geeft de startenergie die je nodig hebt voor je dag. Zonder deze brandstof is de kans heel groot dat je later op de dag teveel gaat eten. Een recente studie onder Chinese schoolkinderen liet zien dat degenen die het ontbijt oversloegen significant meer in gewicht aankwamen gedurende 2 jaar dan degenen die wel ontbeten. Andere studies hebben ook meermalen laten zien dat het eten van een ontbijt die eiwitten en koolhydraten bevat, mensen met overgewicht helpt af te vallen en mensen die op een gezond gewicht zitten om op gewicht te blijven.

De oplossing: zorg dat je altijd ontbijt in huis hebt. Ook als je haast hebt kun je ook voor makkelijke snelle ontbijtvormen kiezen zoals fruit voor onderweg, yoghurt/kwark, smoothies, volkoren ontbijtgranen, muesli etc.

5. Emotie-eten

Je hebt een slechte dag op je werk gehad en als je thuiskomt trek je de koelkast open en prop je je vol. Je stopt voedsel in je mond als mechanisme om dat nare gevoel weg te eten. Verschillende studies hebben al laten zien dat emoties, positief of negatief, kunnen veroorzaken dat mensen veel meer eten dan ze zouden moeten eten.

Oplossing: zoek een nieuwe “stressoplosser”. Als je gestrest van je werk komt ga dan liever een eindje wandelen om je gedachten af te leiden of bel iemand op om je hart te luchten.

Stop emotie eten »