Onze diëtist Lucinda wil iedereen een gezond, vreugdevol en fit 2017 wensen! Om je te helpen jouw dieet dit jaar tot een succes te maken, heeft ze een aantal tips opgesteld:

  • Haalbare doelen
    Let er op dat je haalbare doelen voor jezelf stelt; leg jezelf geen onmogelijke doelen op want dan wordt de kans op teleurstelling en dus niet volhouden alleen maar groter en val je weer terug in een vicieuze cirkel.
  • Eet niet met tegenzin
    Kies voor maaltijden en gerechten die je lekker vindt, eet geen gerechten tegen je zin. Door te genieten van het eten houd je het makkelijker vol.
  • Houd het behapbaar
    Stel kleine haalbare doelen voor jezelf; dus niet “ik moet 40 kilo afvallen”, maar kies voor een pond per week (alles wat er meer afgaat is mooi meegenomen).
  • Gun jezelf tijd
    Besef dat afvallen tijd kost, gun jezelf die tijd; bedenk liever welk resultaat je bereikt hebt als je een jaar verder bent en een pond tot 1 kilo per week afgevallen bent.
  • Maak een plan
    Maak een realistisch plan wat in jouw schema past. Bijvoorbeeld “de eerste maand ga ik 3 x per week een uurtje sporten en in de 2e maand probeer ik 4 x per week te sporten” Of: “voortaan probeer ik 3 x per week met de fiets naar mijn werk te gaan i.p.v met de auto”. Kijk dus goed naar jouw leef- en werkschema en kijk wat voor jou haalbare bereikbare doelstellingen zijn.
  • Focus op wat je wel mag
    Focus op de dingen die je wel mag eten en lekker vindt en niet op de dingen die je “niet mag eten”. (Sta jezelf af en toe juist wel iets lekkers toe en geniet er zonder schuldgevoel van, dan kun je het makkelijker volhouden!)
  • Maak een planning
    Plan je weekschema vooruit; met betrekking tot wanneer je tijd hebt om te sporten, boodschappen te doen, koken etc. Als je alles op het laatste moment wil doen lukt het vaak maar half.
  • Porties
    Houd je porties in de gaten! Eet met aandacht en voel wanneer je genoeg hebt gehad.
  • Eet meer groente
    Maak het een doel om standaard meer groente te eten; het gezondste basisvoedsel wat er is met heel veel gezondheidsbevorderende effecten. Ook vult het goed, bevat het veel vezels en veel vitaminen en mineralen.
  • Perfectie is geen doel
    Onthoud dat perfectie niet je doel moet zijn. We zijn mensen, geen robots. Als je 80% van de tijd je doelstellingen haalt is dat fantastisch!!

Veel succes!
Groet Lucinda