weerstand

Verhoog je weerstand door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen. Met een goede weerstand ben je beter bestand tegen ziekmakende bacteriën en virussen en word je minder snel ziek. Een hoge weerstand is natuurlijk geen garantie dat je helemaal niet ziek wordt, maar krijg je toch de griep te pakken? Dan ben je sneller weer herstelt. In deze blog lees je 5 tips voor een goede weerstand.

5 tips voor een goede weerstand

 

#1 Eet voldoende groente en fruit

Eet gezond en gevarieerd en let erop dat je voldoende groente en fruit eet. De aanbeveling luidt niet voor niets 250 gram groente en 2 stuks fruit. Dit levert namelijk voldoende vitamine C. Een vitamine C supplement is dan overbodig. Wist je namelijk dat je een teveel aan vitamine C gewoon uitplast?

Groente

Eet je te weinig groente? Voeg dan een schep extra toe aan je avondmaaltijd en eet wat groenten tussendoor, op brood of maak een gevulde soep als lunch. Vergeet niet om zo gevarieerd mogelijk te blijven eten, ze zeggen wel eens ‘eat the rainbow’ en dat is niet voor niets. Elke kleur groente levert andere voedingsstoffen. Met ons nieuwste boek ‘Gezond op gewicht met lekker eten!’ kom jij in ieder geval 10 weken lang aan de aanbevolen hoeveelheid groente.

 

Fruit

Mocht je nu een koolhydraatarm dieet volgen is het raadzaam, zeker in deze bizarre tijd met het Covid-19 virus, dat je toch wat meer fruit toevoegt aan je menu. Kies dan voor de koolhydraatarme opties, zoals bessen, aardbeien, abrikozen, bramen en frambozen (die zitten ook nog eens bommetje vol goede antioxidanten). Liever geen fruit? Kies dan voor een vitamine C supplement. Belangrijk om te weten is dat een supplement, fruit nooit helemaal vervangt. In fruit zit veel meer dan alleen vitamine C, namelijk andere vitaminen, mineralen en vezels.

 

#2 Goede nachtrust

Wanneer je nu thuis werkt, is het natuurlijk verleidelijk om later naar bed te gaan maar een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. Hou je werkritme vast. Sta op tijd op, poets je tanden, kleed je aan en start je dag zoals je dat altijd zou doen en ga op tijd naar bed. De meeste mensen hebben 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. In de nacht herstelt je lichaam en met een goede nachtrust word je uitgerust wakker, voel je je fitter en ben je productiever.

 

#3 Beweeg voldoende

Ook voldoende beweging blijft belangrijk. Voldoende bewegen verkleint het risico op onder andere hart- en vaatziekten en diabetes. Ga, wanneer je geen griep verschijnselen hebt, een rondje wandelen of hardlopen (rekening houdend met de geldende maatregelen) of doe je work-out binnenshuis.

 

#4 Ontspan

Houdt werk en privé gescheiden. Het is misschien verleidelijk om door te werken als je nu vanuit huis werkt, maar tijd voor jezelf is minstens zo belangrijk. Stress is niet goed voor je, zorg daarom voor voldoende ontspanning. Ga wandelen, lees een boek, ga kleuren in een kleurboek voor volwassenen, begin met yoga met behulp van YouTube filmpjes en begin nieuwe hobbies. Kortom: doe dingen die je leuk vind en waardoor je ontspant.

 

#5 Was je handen

Was regelmatig je handen schoon met water en zeep. Vooral als je op plaatsen komt waar veel andere mensen zijn. Zit niet te veel aan je gezicht en denk ook aan vieze deurknoppen, kranen en telefoons die veel bacteriën kunnen bevatten.

 

Op zoek naar nog meer tips? Lees dan dit artikel: Column van Lucinda – Hoe verhoog ik mijn weerstand

Bron: Hersenstichting, Voedingscentrum

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.