broodbeleg

De supermarkt heeft een overvloed aan broodbeleg. Vleeswaren, kaas, salades en zoet beleg. In deze blog geven wij je tips om eens andere gezonde belegkeuzes te maken voor op je boterham. Belangrijk is dat je blijft variëren. Zo blijft je boterham lekker én krijg je voldoende van alle voedingsstoffen binnen.

#1 Zuivelproducten

Een broodje kaas eet bijna iedereen weleens. Kies voor 20+ of 30+ kaas of varieer eens met hüttenkäse, zuivelspread, mozzarella of zachte geitenkaas. Lekker met wat rauwe groenten erop!

#2 Notenpasta’s

Kies wat vaker voor pindakaas of voor een andere notenspread. Bij voorkeur van 100% pinda’s en noten en zonder toegevoegd suiker of zout. Wist je dat een boterham met pindakaas af en toe een prima vervanger is voor een handje noten?

#3 Hummus

Ook hummus of andere bonenspreads zonder zout zijn een prima keuze! Nóg lekkerder met rauwe of gegrilde groenten. Ook lekker: chocoladehummus!

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen: 5 tips voor een slanke zomer

#4 Vis

Een zelfgemaakte, slanke tonijnsalade, verse haring, gerookte zalm of andere gezonde vissoorten.

#5 Groenten en fruit

Een boterham met groenten of fruit kan ook erg lekker zijn. Een boterham met aardbeien bijvoorbeeld of tomaten met wat kruiden. Of beleg de andere soorten broodbeleg met groenten of fruit. Hüttenkäse met plakjes banaan of pindakaas is ook erg lekker!

Liever iets anders?

Hopelijk heb je weer wat nieuwe inspiratie voor op je boterham. Toch liever vleeswaren, salades of zoet broodbeleg? Kipfilet, achterham, kalkoenfilet, komkommersalade, selderijsalade, (halva)jam en appelstroop zijn dan de beste keus. Eet smakelijk!

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Lees meer over broodbeleg op de website van het Voedingscentrum