Wil je extra vet verbranden? Dan zou sporten op een nuchtere maag de uitkomst bieden. Zonder aanwezigheid van suikers zou je lichaam namelijk verplicht vet verbranden. Maar is dat wel zo?

Er zijn een hoop misverstanden rondom trainen op een nuchtere maag. Extra vet verbranden kan, maar alleen als je licht (70% van je maximale hartslag) en niet langer dan een half uur traint. Wil je kilo’s kwijt? Combineer sporten op een nuchtere maag met een negatieve energiebalans: oftewel, minder eten dan je dagelijks verbruikt. Eet daarna binnen het half uur je ontbijtje op voor een goed herstel.

Doe je aan intensieve training of wil je langer trainen?

Dan doe je er goed aan om te eten voor de training. Het lichaam heeft de voedingsstoffen namelijk hard nodig. Kies je er toch voor om je intensieve training op je nuchtere maag te doen? Dan loop je het risico dat je spiermassa wordt afgebroken. Je lichaam haalt zijn energie dan uit je spieren. In plaats van conditie op te bouwen, pleeg je een roofbouw op je eigen lichaam. Daarom is het belangrijk je glycogeenvoorraad (voorraad koolhydraten) voldoende aan te vullen op de dag vóór je training en op de dag zelf. Denk er ook aan om voldoende te drinken.

Wat moet je dan eten vóór je training?

Koolhydraten! Maar… een uitgebreide maaltijd voor de training is geen verstandig idee: het kan namelijk voor maag-darmklachten zorgen. Daarom wordt er geadviseerd tot twee uur voor de training niks meer te eten. Zorg er dus voor dat je minimaal twee uur van te voren hebt gegeten, zodat je maaltijd nog even kan zakken voor de training. Tussendoortjes als bananen, krentenbollen of een boterham kun je vaak eten tot een uur/half uur voor de training.

Trainingsmomenten vinden vaak plaats rond etenstijd. Eet een boterham voor je training en bewaar je hoofdmaaltijd voor ná de training. Wil je liever een grotere maaltijd voor je training? Hou er dan rekening mee dat je deze twee uur van te voren eet. Eet dan de helft en eet de andere helft na de training op. Een volwaardige maaltijd is belangrijk om snel en goed te herstellen.

#gewoondoen

Bron: Voeding en sport – Anja van Geel en Joris Hermans