van ik moet naar ik wil

Ik moet stoppen met snoepen. Ik moet meer sporten. Ik moet afvallen. Klinkt erg negatief vind je niet? Wanneer je van jezelf van alles ‘moet’ sta je jouw resultaat in de weg. Leer hier hoe je moeten kan ombuigen naar willen!

Zoveel verschil maakt moeten of willen niet uit toch? Wij horen het je denken! Toch beweren wij dat het wel degelijk uitmaakt. Iets moeten of willen staat namelijk gelijk aan een positieve of negatieve houding tegenover afvallen. Wanneer je iets moet, wil je het eigenlijk niet. Je doet het voor een reden waar je eigenlijk niet achter staat. Grote kans dus dat je dit niet volhoudt.

Ik moet met de fiets naar mijn werk, want ik moet meer bewegen. Of: ik wil graag fietsen naar mijn werk, dan wordt mijn conditie beter en hoef ik ook niet meer in de files te staan.

Die tweede zin klinkt al veel beter! Als je in de ochtend deze reden onthoudt (of een andere die van jou op toepassing is) heb je zo veel meer kans om ook daadwerkelijk de fiets te pakken!

Een ander voorbeeld:
Stel je moet van jezelf stoppen met snoepen; je valt niet af omdat je teveel snoept tussendoor. Vraag jezelf af van wie dat moet, en waarom? Wil je het zelf ook? Bedenk jouw eigen redenen. Misschien wil je geen opgeblazen gevoel meer of weet je van jezelf dat je lekkerder in je vel zit als je minder snoept. Zeg voortaan het volgende tegen jezelf: ik wil graag minder snoepen, zodat ik lekker in mijn vel zit en geen opgeblazen gevoel meer heb. Dan is het ook geen enkel probleem als je wel een keertje een snoepje pakt. Het mag namelijk wel, maar je wilt het liever niet! Daarom zal je minder snel uit de bocht vliegen en teveel snoep eten.

Uiteindelijk moet jij jezelf accepteren. De positieve kanten opzoeken van jouw nieuwe gedrag of eetpatroon. Blijf bij jezelf; waarom wilde je afvallen? Probeer meningen van anderen erbuiten te laten, je doet dit voor jezelf!

Tip: schrijf de redenen op en lees ze regelmatig door. Zo blijft je doel helder in je hoofd en zal je minder snel zwichten voor verleidingen!