Heb ik extra vitamines nodig?

Veel mensen denken minder vitamines binnen te krijgen door het ontbreken van fruit tijdens het eiwit-dieet. De relatief grotere hoeveelheid aan groenten compenseert dit echter voor een groot deel (200-300 gr groente per dag). Mocht je toch behoefte hebben aan extra vitamines, dan kun je een supplement van de drogist prima gebruiken. Neem geen pillen met hoge hoeveelheden vitamines. Gebruik gewoon de aanbevolen hoeveelheid (ADH=Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) per dag. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat overdreven hoeveelheden vitaminen en/of antioxidanten zinvol zijn. Van meer belang is het vitamine D. Veel ouderen hebben daarvan te weinig in het bloed. De gezondheidsraad adviseert dan ook dat vrouwen boven de 50 en mannen boven de 60 extra vitamine D moeten gaan gebruiken. Vraag dit aan je drogist/apotheek of huisarts.

Over extra visolie (omega-3) is het laatste woord nog niet gezegd. Waarschijnlijk is 2 x per week vette vis in je dieet voldoende. Je kunt dus gewoon vis (zonder paneermeel) eten tijdens je eiwitdieet. De vette vissoorten uit koude wateren (zalm, makreel, haring etc.) bevatten visolie. Mocht je nooit vis eten dan kun je een omega-3 visolie-capsule gebruiken, maar let goed op bij de aanschaf van deze capsules. Er moet voldoende EPA en DHA inzetten zonder verontreinigingen, en soms worden er woekerprijzen voor deze capsules gerekend. Vergelijk dus altijd de prijzen en de inhoud goed. Er zijn ook bak- en braadproducten verrijkt met omega-3, dat kan mogelijk een handig alternatief zijn.

Calcium

Het eiwit-dieet bevat ongeveer 700 mg calcium. Aanbevolen is om meer dan 1000 mg per dag te gebruiken. Om gedurende 10 weken wat krap in het calcium te zitten is waarschijnlijk niet erg, maar het is aan te raden om met extra calcium tabletten je calciuminname aan te vullen.