Wat als je cholesterol te hoog is?

Het is handig om te weten dat er vier belangrijke meetpunten zijn rondom de vetten in je bloed, namelijk:

  • het totale cholesterol
  • het goede HDL-cholesterol (dat moet zo hoog mogelijk zijn)
  • het slechte LDL-cholesterol (dat moet zo laag mogelijk zijn)
  • de slechte Triglyceriden (die moeten ook zo laag mogelijk zijn)

Je goede cholesterol (het HDL) reageert meestal met een stijging op het eiwit-dieet. Dat is dus goed!

Het slechte vet, de Triglyceriden, daalt meestal fors als je goed afvalt en dat is dus ook heel goed.

Het andere slechte LDL verandert bij veel koolhydraatarme dieten in ongunstige zin. Er worden stijgingen gemeld van 5%, dat is jammer, maar het LDL-cholesterol is nu minder gevoelig voor dit dieet type. Met een zeer streng vetarm cholesterolbeperkt dieet kan je LDL-cholesterol slechts 10-15% dalen. Met cholesterolverlagers (de zogenaamde statines) kan het LDL-cholesterol wel tot 50% dalen.

Waarom werkt het zo? Afvallen heeft een gunstig effect op je goede HDL-cholesterol en de slechte Triglyceriden. En als je blijvend op een gezonder gewicht kunt blijven, en weer gewone maar gezonde voeding gebruikt heb je betere vetwaarden in je bloed dan voordat je ging lijnen. Kortom vrijwel altijd heeft een gewichtsverlies gunstige gevolgen voor je vetten in het bloed.

Nog een tip: meer bewegen heeft ook een gunstig effect op je goede HDL-cholesterol en het slechte Triglyceriden.