teakwondo

Het is Jeroen zijn grote passie: de sport Taekwondo. Daarom hebben wij 12 gezondheidsvoordelen van Taekwondo (en vechtsporten in het algemeen) voor jou op een rijtje gezet!

# Een goed humeur

Een vechtsport beoefenen is niet alleen een goede manier om stress en frustratie te verlichten, maar kan er zelfs voor zorgen dat jij je gelukkiger voelt.

# Gewichtsverlies

Met vechtsporten kun je tot 500 calorieën per uur verbranden. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt je metabolisme, waardoor je meer calorieën verbrand en gewicht verliest. Taekwondo oefeningen in combinatie met weerstandstraining zorgt voor een verhoogd verlies van vet en behoud van spiermassa.

# Goed voor spieren en botten

Taekwondo helpt je spiermassa in je lichaam enorm te verbeteren. Een hoge spiermassa leidt tot een verhoogde behendigheid, waardoor valpartijen kunnen worden voorkomen naarmate je ouder wordt. Ook helpen high impact beweegoefeningen, zoals gymnastiek, hardlopen of vechtsporten als taekwondo en karate de botdichtheid te bevorderen.

# Zelfvertrouwen

Door het stellen van doelen, aanmoedigingen en waarden die deel uitmaken van de vechtsport te respecteren, krijg je meer zelfvertrouwen. Of je nu in gevaar bent of een nieuwe uitdaging hebt waarvoor je uit je comfortzone vandaan moet komen, je voelt je comfortabel en ontdekt dat je alles kunt bereiken wat je wilt.

# Meer energie

Vechtsporten geven een energieboost!

# Je traint je hele lichaam

Bij een vechtsport wordt elke spiergroep in het lichaam gebruikt. Je uithoudingsvermogen, spierspanning, flexibiliteit, balans en kracht zullen hierdoor verbeteren.

# Gezonde leefstijl

Je verbrand veel calorieën tijdens de workout. Uiteindelijk zorgt regelmatig sporten er ook voor dat de eetsignalen beter worden gereguleerd, waardoor je minder gaat eten.

# De gezondheid van je huid verbeterd

Oxidatieve stress beschadigd je huid en zorgt ervoor dat je huid sneller verouderd. Oxidatieve stress treed op wanneer het afweersysteem van je lichaam de schade die vrije radicalen aan cellen veroorzaken niet volledig kan herstellen. Dit kan de huid aantasten. Regelmatige lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de productie van natuurlijke antioxidanten wordt verhoogd waardoor cellen worden beschermd en huidveroudering wordt vertraagd. Daarnaast kan lichaamsbeweging de doorbloeding stimuleren.

# Normen en waarden

De wijsheid zegt dat na (consequente) beoefening van vechtsport, iemand minder impulsief en agressief wordt tegenover anderen. Vaak zijn er ook regels over de ethiek, verboden handelingen en verplichtingen. Ook vergen vechtsporten geduld, inzicht en kalmte. Met de juiste houding, gemoedstoestand en goede streven leer je goede normen en waarden aan.

# Focus en stilte

Je leert je zwaktes kennen en leert hoe het is om stil te zijn, hoe het is om uitgedaagd te worden en hoe het is om gefocust te zijn.

# Verbeterde reflexen

Door vechtsport verbeteren je reflexen tijdens het uitvoeren van de activiteit. Dat niet alleen, je reactietijd wordt ook nog eens sneller! Dit kan handig zijn bij dagelijkse activiteiten, zoals autorijden.

# Een gezond hart

Vechtsporten dagen je uit en zorgen voor spanning op het hart. Hierdoor verbetert je cardiovasculaire gezondheid, oftewel de gezondheid van je hart verbetert.

Welke sport beoefen jij?

Bron

 

#gewoondoen