versnel je stofwisseling

Heb je het gevoel dat je stofwisseling zo traag als een slak is en dat afvallen een martelgang is? Er zijn absoluut manieren om je stofwisseling te verhogen en je afslankproces te bevorderen. Het is heel belangrijk de ‘metabole kachel’ op te stoken met lichaamsbeweging, voeding, en leefstijlgewoontes die de vetverbranding bevorderen.

Stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd, is het proces van het omzetten van voedsel in brandstof. Het is een complex samenspel van hormonen en enzymen die 24 uur per dag samenwerken om de energie te produceren die we nodig hebben om te kunnen functioneren. De hoeveelheid van calorieverbranding hangt van diverse factoren af zoals leeftijd, geslacht, genen, leefstijl en lichaamssamenstelling.

Als we ouder worden daalt ons metabolisme elke 10 jaar met 5% na het 40e jaar. Mannen verbruiken meer calorieėn dan vrouwen omdat ze veel meer spiermassa hebben.

Om je calorieverbranding optimaal te maken, pas je deze strategieėn toe in je dagelijkse routine:

1. Lichaamsbeweging

Cardiotraining zoals fietsen, zwemmen, (hard)lopen, dansen etc. zorgt voor directe calorieverbranding maar krachttraining zorgt er voor dat je extra spiermassa opbouwt waardoor je blijvend meer energie verbruikt, dus ook in rust.

2. Eet regelmatig

Kleine frequente maaltijden zorgen dat het metabolisme op peil blijft. Door maaltijden over te slaan of hongerdiėten te volgen daalt het metabolisme. Zorg dus dat je je stofwisseling op peil houdt door gezonde maaltijden gedurende de dag te eten. Het metabolisme stijgt iets na een maaltijd vanwege het thermische effect van voedsel. (Het extra energieverbruik wat nodig is voor het verteren en absorberen van voedsel). Dit zorgt ervoor dat het metabolisme actief blijft.

3. Zorg voor voldoende slaap

Te weinig slaap ontregelt de hongerhormonen en vertraagt de stofwisseling. Streef naar minimaal 7-8 uur slaap om je hormonen in balans te houden.

4. Zit actief

Zitten op een grote bal terwijl je op kantoor zit is een goede manier om extra calorieėn te verbranden op het werk. Ook wat vaker staan of heen en weer lopen zorgt voor extra calorieverbruik.

5. Eet en drink voedingsmiddelen die de stofwisseling verhogen

Cafeļne, capsaicine (in chilipepers) en groene thee kunnen het energieverbruik met 4-5% verhogen. Groene thee bevat onder andere de stof EGCG wat het energieverbruik iets kan verhogen. Ook caffeine en capsaicine stimuleren de thermogenese.

Bron: IDEA Health and Fitness association volume 2 maart 2013