Visie over afvallen

Als diëtiste heb ik (Lucinda van der Wardt) al meer dan 15 jaar ervaring met het begeleiden van mensen. Van die 15 jaar heb ik meer dan 10 jaar gewerkt in een academisch ziekenhuis.

Zoals je natuurlijk al weet, bestaan er honderden verschillende diëten. De laatste jaren staan de eiwitrijke, koolhydraatbeperkte diëten, zoals het Dr. Frank-dieet, erg in de belangstelling. Het door mij voor Afvallen met Nederland ontwikkelde dieet is volledig in lijn met het eiwit-dieet.

Mijn visie over diëten is als volgt:

  • Afvallen, stabiel blijven en eventueel weer afvallen
  • Gevarieerde voeding en geen hongergevoel
  • Beweging mag niet ontbreken
  • Aanleren van een nieuwe levensstijl
  • Door samen en onder begeleiding af te vallen behaal je meer resultaat

De door mij ontwikkelde recepten kun je gebruiken als vervanging van de recepten die je dagelijks krijgt toegestuurd: ze zijn net zo effectief.

Voordeel van het eiwitdieet

Het voordeel van het eiwitdieet ten opzichte van andere diëten is dat er door voldoende eiwit in de voeding bij het afvallen geen spiermassa verloren gaat en het grotere verzadigingsgevoel waardoor het dieet beter vol te houden is. Dit dieet bevat verder zo min mogelijk snelle suikers of snelle koolhydraten zodat je suikerspiegel in je bloed zo constant mogelijk blijft.

Je stofwisseling

Alle diëten zullen ervoor zorgen dat iemand afvalt. Maar waar de meeste mensen moeite mee hebben is het gewicht stabiel kunnen houden na de afvalfase. Men moet er rekening mee houden dat het lichaam en de stofwisseling zijn veranderd na het afvallen. Omdat je minder weegt na het afvallen, zal het lichaam ook wat minder energie verbruiken dan toen het gewicht zwaarder was. Er moet dus een nieuwe balans gevonden worden tussen je energieverbruik en energie-inname. Ook zullen bepaalde gewoontes in je eet- en leefpatroon die je al jaren hebt blijvend moeten veranderen om te voorkomen dat het gewicht weer toeneemt.

Bewegen

Ook bewegen mag niet ontbreken! In onze huidige maatschappij waarin alles elektronisch gaat, bewegen en verbruiken wij steeds minder. Door meer lichaamsbeweging zoals wandelen, fietsen, dansen en andere sporten verbruiken we meer energie. Ook verbetert het de conditie, uithoudingsvermogen, weerstand, verhoogt het de spiermassa en krijgen we meer energie. Daarnaast is het heel belangrijk dat we ook aan krachttraining doen zodat de spiermassa wordt opgebouwd. Een grotere spiermassa zorgt voor meer energieverbruik van het lichaam, ook in rust!

Wil je ook afvallen onder begeleiding van mij? Alvast van harte welkom!