Vitaminepillen

Als vitamines zo goed voor je zijn, waarom lees je dan steeds vaker over de gevaren van vitamines? Hoe zit het nou echt? Wij zochten het voor je uit!

Vitamines zijn onmisbaar voor het lichaam en spelen een grote rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van het lichaam. Vitamines zijn essentieel voor een goede gezondheid. Ze komen van nature voor in onze voeding en dat is maar goed ook, want het lichaam maakt ze niet of onvoldoende zelf aan.

Via de voeding krijg je in principe voldoende vitamines binnen, mits je gezond en gevarieerd eet. Op enkele uitzonderingen na, zijn extra vitamines niet per se nodig. Sommige mensen hebben van een bepaalde vitamine extra nodig, omdat ze deze niet voldoende uit de voeding kunnen halen. Denk hierbij aan vegetariërs, veganisten, ouderen, mensen met een donkere huidskleur, zwangeren en baby’s. Het gaat hier dan over de vitamines B12, D, K en/of foliumzuur (B11). Extra vitamines zorgen er niet voor dat je extra gezond wordt, maar kan soms wel erg zinvol zijn.

Onschuldig of gevaarlijk?
Het gevaar schuilt hem in het misbruik van vitaminepillen. Extreme hoeveelheden vitamines kunnen op de lange termijn schade in het lichaam veroorzaken en zorgen voor klachten. Zolang je geen extreme hoeveelheden vitamines binnenkrijgt, is een supplement (vitamine pil) – als aanvulling op een gezond en gevarieerd voedingspatroon – gewoon veilig.

Advies
Voor een groot aantal vitamines is een veilige bovengrens gesteld: oftewel de hoeveelheid die nog veilig is. Als je vitaminesupplementen gebruikt, let er dan op dat je niet meer dan 100% van de aanbevolen hoeveelheid neemt. Meestal vind je deze informatie op het etiket.

In de Nederlandse wet is een maximum vastgesteld voor bepaalde supplementen. Het gaat om vitamine A (1200 mcg), vitamine D (75 mcg) en jodium (150 mcg). Gelukkig moeten deze vitaminen in Nederland aan de wettelijke eisen voldoen. Aan vitamine B6 worden nog geen wettelijke eisen gesteld, toch is het verstandig niet te veel van deze vitamine binnen te krijgen. De bovengrens van vitamine B6 ligt – inclusief voeding – op 25 mg per dag. Kies je voor een multivitamine of B6 supplement? Zorg er dan voor dan vitamine B6 zo laag mogelijk is!

Wil je exact weten hoeveel je van bepaalde vitamines nodig hebt? Neem dan eens een kijkje op de website van het Vitamine Informatie Bureau.

#gewoondoen

Bronnen: VoedingscentrumVitamine Informatie Bureau